Der kan ikke presses mere Formel 1 ud af kalenderåret 2022. Det sidste løb i sæsonen er nu et par uger væk, og støvet efter den afsluttende 'post-season' test har også for længst lagt sig. Der er velfortjent ferie til de hårdt prøvede mekanikere og team-medarbejdere efter en rekordlang sæson.
Ver-ustoppelig
Den eksorbitant lange sæson på 22 løbsweekender kunne have givet en række forskellige løbsvindere. Det var dog mere teori end praksis. Den regerende verdensmester Max Verstappen var i sit ustoppelige modus. 'Den orange hærs' hyldestmelodi har det mundrette omkvæd; 'Max Max Max, Super Max Max', og man kunne vel nærmest ikke finde en mere passende formulering til at afdække årets sæson. 15 sejre ud af 22 mulige til Verstappen. Red Bull og Verstappen var den perfekte kombination i år. Spillede andre faktorer ind? Bestemt. Ferrari fejlede, Mercedes falmede og Verstappens holdkammerat Sergio Perez funklede ikke overdrevent. Tillykke til Max Verstappen med karrierens 2. verdensmesterskab. Hvem skal sørge for, at 2023 ikke bliver endnu en sæson med den u(Ver)stoppelige dominans? Spørgsmålet er åbent, og svaret har vi senest om et år.
For meget af det gode?
Har dette udtryk gang på jorden? At man faktisk kan få for meget af det gode? For alle der følger Formel 1 må det mest idelle være, at der netop er Formel 1. 22 løbsweekender i år og endnu flere til næste år. Kræs eller kras? Når der er så gode kørere og hold i feltet som Lewis Hamilton og Mercedes (primært målt på de seneste sæsoner og ikke i år) og Max Verstappen og Red Bull, er 22 løb for mange. Verstappen tegner sig i år for næsten 70 % af sejrene. Der kan - og skal - ikke tages noget fra verdensmesterens præstation. Med ret stor sandsynlighed kunne verdensmesterskabet også afgøres på tilfredsstillende vis med en løbsrække på 16 Grand Prix´ er. Skulle én kører løbe med næsten 3/4 af sejrene ville en kortere sæson også gøre pinslerne mindre for konkurrenterne, og for de TV-seere der ønsker sig en smule afveksling. Der er en god portion af årets løb, der røg i glemmebogen, så snart målstregen var passeret. I Formel 1-sammenhæng vinder kvalitet altid over kvantitet. Det ultimative mål må være, at undgå for meget af det gode for at det gode ikke bliver dårligt.