Klar, parat, Toscana!

Lidt nord for Firenze i billedskønne Toscana findes racerbanen Mugello. En bane der aldrig tidligere har lagt asfalt til et Formel 1-løb, men som nu skal være vært for det knap så mundrette (men meget ekstravagant navngivet): Pirelli Gran Premio Della Toscana Ferrari 1000.  Det skulle have været en markering af Ferrari og deres imponerende deltagelse i 1000 udgaver af et Formel 1 Grand Prix, men selv når Ferrari skranter, er der masser af gode ting i vente.

Hvis der er én kører der kan gå på vandet, er det sidste uges vinder Pierre Gasly. De fleste af kørerne havde før sidste weekend allerede peget på Gasly som sæsonens positive overraskelse, og den måske mest formstærke kører over sommeren. Gasly går ikke ind til weekenden som favorit til sejren - slet ikke. Det er "the usual suspects" med begge Mercedes-kørere og Max Verstappen, der er permanente favoritter. Den øverste halvdel af feltet er ikke urealistisk for AlphaTauri-køreren, og hvis Gasly kan følge op på sin sejr med en top-5 placering, tror jeg at der bliver printet en Red Bull-kontrakt til franskmanden umiddelbart efter den kommende weekend.

McLaren har haft en opadgående performance i de sidste par år, hvilket kulminerede med Carlos Sainz Jr. på en 2. plads og Lando Norris på en 4. plads ved seneste Grand Prix. McLaren befinder sig lige nu som nummer 3 i konstruktørverdensmesterskabet, og den placering retfærdiggør deres øjeblikkelige fart, der reelt berettiger til top-3. Podiet er realistisk inden for rækkevidde, og det orangefarvede team vil bevise, at de to racere i den øverste halvdel af tabellen fra sidste uge, ikke var en one-off.

Racing Point var her og der og alle steder i sæsonens første par løb, og blev beskyldt for snyd, da de virkede påfaldende overlegne. I den seneste måned er Racing Point kommet lidt ned på jorden igen, og selvom Lance Stroll sikrede teamet deres første podieplacering under Racing Point-navnet på Monza, så både Renault og AlphaTauri ud til at have samme fart som de lyserøde. Det tidligere Force India har store ambitioner om podiet, men hvor de reelt står i forhold til det øvrige midterfelt, kan weekenden måske give svaret på.