Klar, parat, Emilia-Romagna!

Formel 1-feltets næste stop er i en af de mest billedskønne regioner i Italien, og lige som ved Toscanas Grand Prix tidligere på efteråret får værtsregionen sit eget Formel 1 Grand Prix navngivet efter sig. Gør dig klar til Gran Premio Dell'emilia Romagna!

Banen Autodromo Enzo e Dino Ferrari får comeback efter at have været ude af Formel 1 siden 2006. Ganske uretfærdigt er banen mest af alt synonym med den tragiske weekend i 1994 hvor både Roland Ratzenberger og Ayrton Senna mistede livet. Det uretfærdige element består i, at selvom de afdøde kørere fortjener et eftermæle, er den Imola-baserede bane meget mere end det. Der har været udkæmpet nogle af historiens skarpeste dueller eksempelvis Didier Pironi versus Gilles Villeneuve i 1982, Juan Pablo Montoya versus Michael Schumacher i 2004 og Fernando Alonso versus Michael Schumacher i 2005 for blot at nævne nogle af de mest ikoniske. I årevis har Formel 1-fans efterspurgt et comeback til Imola-banen, og det er derfor spændende, om weekenden kan leve op til de mange års venten.

Et helt ny format efterprøves i weekenden, hvor afviklingen er over 2 dage i stedet for de sædvanlige 3 dage. Der er træning og kvalifikation lørdag, og løbet køres søndag. Det betyder hele 2 træningssessioner mindre, hvilket på forhånd har givet bekymringer hos flere hold. Sikkert er det, at organisationen bag Formel 1 bruger den afkortede model som en potentiel fremtidig skabelon for Formel 1-weekender. Det er på nuværende tidspunkt lidt uklart hvilken gevinst der søges, men det bliver interessant at iagttage, da træningen lørdag formiddag højst sandsynligt bliver med mange racere på banen non-stop og deraf med mere action end ved de sædvanlige træningsmuligheder.

Helt unikt får Ferrari den 3. hjemmebane-weekend i sæsonen, og det er samtidig på den af de store italienske racerbaner, der er tættest på Ferraris hjemby Maranello. Kan man tillade sig at have forventninger til et stort Ferrari-resultat? Med seneste portugisiske weekend in mente, kan de mange tusinde Tifosi godt drømme om et podie til Charles Leclerc. Er der en problemfri weekend i vente for Mercedes og Red Bull ser det på papiret svært ud, men der skal ikke gå meget skævt for de normale frontrunners før Leclerc kan række ud efter det podie, han allerede har stået på ved 2 lejligheder i 2020. Sidste gang der blev kørt Formel 1 i Imola blev det til Ferrari-sejr ved Michael Schumacher, og en podieplacering til en af de røde racere vil udgøre det samme som en sejr i en utrolig besværlig sæson for La Scuderia.