Det er svært at huske alle elementer fra den afsluttede Formel 1-sæson. Der var frekvenser, der nærmest ikke blev registreret, før de blev glemt igen. Heldigvis var der også oplevelser fra året der gik, der for mig vil stå som definerende. Charles Leclercs exit fra Frankrigs Grand Prix er den anden af tre artikler om højdespringerne til den episodiske hukommelse for 2022.
Wannabe Vettel
Et resumé af hændelsesforløbet: BOOM! Der stod en væg.
Charles Leclercs ikke-gennemførte indsats fra Frankrigs Grand Prix grundet et uheld er ikke odiøst i sig selv. Håndteringen i sekunderne op til uheldet var dog ikke monegaskerens fineste øjeblik. Mødet med dækbarrieren på Circuit Paul Ricard blev med ét det definerende billede på Leclercs sæson. Lad mig slå det fast med det samme. Leclerc har ikke haft et dårligt år. Med 3 sejre og 8 podieplaceringer har Ferraris nummer 16 været med i den sjove ende i en god del af sæsonen. Efter at være startet som lyn og torden i foråret var Leclerc ligefrem udnævnt til Ferraris frelser, der skulle vriste verdensmesterskabet fra Max Verstappen.
Hvad skete der så ved Frankrigs Grand Prix? Leclerc dominerede fra forreste startrække på et kritisk tidspunkt i sæsonen. Kritisk fordi Ferrari ikke havde momentum, og Verstappen byggede for alvor på sit kandidatur til verdensmesterskabet med flere overlegne indsatser. Ud af det blå laver Leclerc en fuldstændig uprovokeret- og meget akavet kørerfejl. Resultatlisten kvitterede med den nådesløse bogstavskombination DNF. Leclerc blev i sine første to sæsoner hos Ferrari lært op af Sebastian Vettel. Hvis afkørslen var et forsøg på at lave en 'copycat' af Vettels uheld fra Tysklands Grand Prix 2018, var den efterabet til perfektion. Lokationen var ikke den samme, men uheldenes udførelse og moralske betydning var identisk.
Var Leclerc blevet verdensmester, hvis ikke det berømte- og berygtede crash var sket? Nej. Overmagten i Verstappen var for stor i år uanset om Leclerc måtte have strålet den eftermiddag i Sydfrankrig. Det var ikke resultatmæssigt, der skete uoprettelig skade ved uheldet. I stedet er det signalværdien der må genere Leclercs selvtillid her et halvt år senere.