Tysklands Grand Prix 2018

Formel 1-feltet fik sig noget af en udfordring i de skiftende vejrforhold på Hockenheim. Sebastian Vettel fejlede - Lewis Hamilton sejrede. Hvad kan vi tage med fra det tyske Grand Prix?

Top:

Valtteri Bottas var min personlige "driver of the day" - faktisk nærmere "driver of the weekend". Med det materiel Bottas har til rådighed, lavede han ikke én eneste fejl i løbet af weekenden. Kun en fænomenal kvalifikationstid fra Sebastian Vettel frarøvede Bottas muligheden for Pole Position. I selve løbet var det kun en Mercedes teamordre, der ødelagde momentum mod sejren for Bottas. Mercedes får det svært ved næste løb i Ungarn, men Bottas må være blandt favoritterne på både Spa og Monza.

Kimi Raikkönen har i sæson 2018 overrasket positivt og været præcis den kører, der kan supplere Sebastian Vettel. Raikkönen kørte i flere omgange for sejren ved Tysklands Grand Prix, hvor det udelukkende var et forfejlet pitstop og en upasssende "forklædt" teamordre, der skubbede finnen ned på en 3. plads. Den finske veteran har vist et højt niveau, og den længe ventede sejr ligner et realistisk scenarie senere i sæsonen.

De mindre teams og deres kørere var helt i top og den bedste oplevelse i regnen på Hockenheim. Formel 1 er en meget kalkuleret sport, hvor man sjældent ser sats. Det var derfor en befrielse at se store sats fra blandt andre Charles Leclerc, Fernando Alonso og Pierre Gasly i forhold til dækstrategi. Gasly tog det største sats, da han gik på regnvejrsdæk. Det kostede meget hån mod Gasly og Toro Rosso, men jeg synes, det var et fantastisk sats med høj risiko. Satsene mislykkedes for alle de nævnte, men deres mod står som et af weekendens højdepunkter.

Flop:

Sebastian Vettel er et naturligt flop efter sin afkørsel. Først klagede Vettel sin nød til Ferrari, da han ikke kunne overhale holdkammerat Raikkönen på regulær vis. En teamordre fra Ferrari sikrede Vettel placeringen som nummer 1, men en grum kørerfejl ødelagde dagen. Vettels afkørsel er sådan en man vil huske mange år fremover, da det skete i Hockenheims mest legendariske sving foran tyskerens hjemmepublikum.

Red Bull var også et flop. Max Verstappen fik en fin 4. plads, men det er håndteringen af Daniel Ricciardos racer, der gør dem til et flop. Ricciardo deltog kun begrænset ved lørdagens kvalifikation, da australieren skulle udstå en større straf for skift af motorkomponenter. Herefter var det en klar fejl, at starte Ricciardo på Medium-dækket. Dækkene gjorde det svært for Ricciardo at komme hurtigt fra bunden til toppen af feltet. Da Ricciardo endelig kom i top 10, måtte han udgå med defekte motorkomponenter - de samme komponenter der gjorde, at Ricciardo tog placeringsstraffen i første omgang.

Jeg har ofte Williams på flop-listen, men det kræver desværre endnu en gentagelse. Efterhånden har man vænnet sig til, at Williams kun kan køre med om top 15. Når der (grundet vejromstændighederne) er chance for begge racere tæt på point, er det uacceptabelt, at begge Williams-racere udgår synkront med motorproblemer. Næste løb i Ungarn bliver meget afgørende, da det er bedste chance for point til de langsomme Williams-racere.