Månedens… oktober 2021

Denne udgave af ’Månedens profil’ og ’Månedens moment’ er baseret på:

• Tyrkiets Grand Prix 8.- 10. oktober 2021
  • USAs Grand Prix 22.- 24. oktober 2021

Månedens profil

Charles Leclerc bragede ind på Formel 1-scenen i 2019 med sejre på to af de mest legendariske baner i motorsportens kongeklasse; Monza og Spa-Francorchamps. Siden dengang har det været stabilt uden at være prangende. Leclerc er månedens profil, da han ved begge løbsweekender i den forgangne måned kørte to overbevisende 4. pladser hjem. Begge resultater kom på baggrund af flotte kvalifikationer inden for top 5. Samtidig var Leclerc ved 2 ud af 2 mulige sin holdkammerat Carlos Sainz Jr. overlegen. Sainz Jr. var sæsonens positive overraskelse i sin første tid hos Ferrari i foråret og sommeren, men Leclerc har på det seneste understreget, at han har været i stald hos "La Scuderia" længst, hvor han har opbygget en solid "racecraft" til trods for racerens begrænsninger. Fortsætter Leclerc de fine takter er der helt sikkert et podie i vente, inden sæsonen slutter i midten af december.

Lige ved og næsten som ’Månedens profil’

• Valtteri Bottas med sejr i Tyrkiet efter en mager sæson.
  • Sergio Perez med to 3. pladser i streg.
  • Max Verstappen der med antal podieplaceringer slog Lewis Hamilton 2:1 i oktober.

Månedens moment

Efter halvandet år med coronavirus er det glædeligt igen at se tilskuere. At se 400.000 tilskuere over en weekend på Circuit of the Americas i Austin Texas var utroligt og på sin vis ubegribeligt. Ikke desto mindre var virus lagt på hylden for en stund. Midt i en coronatid slog det amerikanske Grand Prix tilskuerrekord. Aldrig før har så mange tilskuere været igennem indgangsportene til en Formel 1-weekend, og stemningen virkede ekstatisk. Det er tænkeligt, at Formel 1 sigter efter at ramme den vilde milepæl, at få en halv million mennesker (samlet set) gennem betalingslågerne i en given Grand Prix-weekend et sted i verdenen.

Lige ved og næsten som ’Månedens moment’

• Da Sebastian Vettel ved det amerikanske Grand Prix bad tilskuerne om at huske at benytte pantsystem og skraldesortering til det der blev konsumeret.
  • Basketball-legenden Shaquille O'Neals gæsteoptræden på podiet i Austin der fik kørerne til at ligne miniatureudgaver af dem selv.