'}}
F1 incoming!

Det' sørme, det' sandt, det' F1. Hvis ikke pulsen har lagt sig oven på sidste års thriller af en sæson, er denne uge ikke beroligende for nerverne. Formel 1 er tilbage. Sæson 2022 er her, og Bahrain står på menuen for den kommende weekend. Hypen blev allerede skabt ved årets pre-season tests, der sluttede i sidste weekend. Selvom testresultater skal tages med et gran salt, var der alligevel et par gode og et par mindre gode indikationer efter årets første kilometer.

Den dynamiske duo

De to mest positive overraskelser efter årets tests havde ét klart fællestræk; Ferrari-motorer. La Scuderia var - set over begge uger med test i henholdsvis Spanien og Bahrain - dem der udstrålede konsekvent fartoverskud og sjældent set driftssikkerhed. Charles Leclerc og Carlos Sainz Jr. er nogle af de mest kompetente kørere i feltet, men i år ser det ud til, at maskineriet og de menneskelige ressourcer går op i en højere enhed. Er Ferrari så over alle andre? Nej. Mercedes og Red Bull har vist deres normale høje niveau, men Ferrari har nu sneget sig med i fronten af feltet. Der er lagt i kakkelovnen til minimum et par Ferrari-sejre i løbet af sæsonen.

Hvem er de andre med Ferrari-motor, der har overrasket positivt? Det er sidste års agterlanterne Haas. Kevin Magnussen er tilbage som den rutinerede indpisker. Danskerens konkurrenceevne ser ud til at hæve bundniveauet hos holdkammerat Mick Schumacher. Tyskeren med det forpligtende efternavn så mere stabil ud end tidligere i sæsonoptakten. Kørerne gør ikke hele forskellen. Haas er som forvandlet, og racerne er nu ikke de absolut dårligste i feltet. Tværtimod ser Haas-raceren både hurtig- og stabil ud, og det amerikanske team kan i år blive holdet med den største fremgang. Udgangspunktet fra 2021 var også utaknemmelig håbløshed, men det gør ikke udviklingspræstationen mindre.

Den desorienterede duo

Der var desværre også et par hold, der må have bekymrede miner inden årets første løbsweekend. En af sidste sæsons højdespringere oplevede stor ustabilitet hen over testugerne. Alpine havde store problemer med racerens pålidelighed, hvor flere motorstop blev definerende for kørertiden især i 2. testuge. Når raceren kørte, var der ikke en decideret forværring fra sidste år, men det er altid bekymrende for et Formel 1-hold, hvis selve motorenheden allerede har vist svaghedstegn på holdbarheden. Fernando Alonso og Esteban Ocon viste i sidste sæson, at de kan hjælpe raceren i den rigtige retning undervejs i sæsonen, så der er håb endnu for de azurblå.

Det er ikke udelukkende en fest at køre med Ferrari-motor, selvom denne artikel længere oppe måske kunne indikere dette. Alfa Romeo har det svært. Sidste sæson var en skuffelse med en utrolig beskeden pointhøst. Selv med nyerhvervelsen Valtteri Bottas er det svært at se, at det bliver en markant fremgang med årets racer. Bottas vil kunne gøre en forskel, hvorfor teamet samlet set bør score flere point sammenlignet med et magert 2021. Desværre for Alfa Romeo ser deres rookie Guanyu Zhou ud til at skulle have lidt tilvænningstid til motorsportens kongeklasse. Alfa Romeo-raceren er måske ikke så dårlig igen, men i årets testsessioner gjorde det schweiziske team ikke noget unødigt væsen af sig.

En ting er test. Noget andet er det der venter fra fredag kl. 13.00.

2022 incoming!