Årets første vinder: Æstetikken

I den seneste uge er der blevet præsenteret den ene flotte racer efter den anden. Den nye generation af Formel 1-racere har fået et friskt- og innovativt ydre. Nye vinde som direkte følge af reglementsændringerne for aerodynamik. Der blev gisnet sidste år, da man så den første prototype; et enklere chassis med større hjul - hvordan ville det tage sig ud? Ganske godt har det vist sig. Mercedes har gennemgået et hamskifte tilbage til sølv, mens Ferrari indtil nu har løbet med opmærksomheden med deres særdeles iøjnefaldende racer. En racer der bringer den klassiske Scuderia-DNA til live i 75-året for den første Ferraris tilblivelse.

Efter Alpines præsentation i dag er det kun Alfa Romeo F1 Team (hvor ordet "Racing" er droppet i deres officielle navn), der mangler at bekende kulør for sæsonen. I år er racerne spektakulære at se på, men samtidig er det også første gang i flere år, at der ikke er racere, der kan forveksles farvemæssigt. Med kun 10 hold deltagende i verdensmesterskabet, burde det kunne lade sig gøre, at skabe enkeltstående designs. De senere år har især Alfa Romeo og Haas, Williams og AlphaTauri samt Aston Martin og Mercedes bevæget sig rundt i samme skala af farvekortet. Det giver et øget tilhørsforhold for de enkelte holds tilhængere, når racerne er unikke og med et mindeværdigt udseende.

De fleste racere har allerede kørt en såkaldt 'Shakedown'. Her kan materiellet testes i stærkt begrænset omfang. Ved årets pre-season tests kan de spritnye komponenter blive trykprøvet for alvor. Test er og bliver en test. Dermed ikke et facit. Testene giver dog en førstehåndsbetragtning af de brikker, der i løbet af året skal samle sig som det store færdiggjorte puslespil til sæsonafslutningen i november.

Et kunstværk på hjul?

Racerne rammer første gang asfalten fra på onsdag den 23. februar og frem til fredag. Circuit de Catalunya tæt ved Barcelona er vært. Næste chance for at afprøve maskineriet er 10.- 12. marts, hvor Bahrain International Circuit lægger asfalt til. Om årets racere grundet de nye æstetiske greb skriver sig ind som et stykke kunsthistorie på hype-niveau med Mona Lisa, kan kun fremtiden svare på. Du skal i hvert fald ikke vente alt for længe, inden du kan se de første pulsslag fra en forhåbentlig sprudlende (og i hvert fald æstetisk) generation af Formel 1-racere.