'}}
Williams og håbet

I sidste uge blev det bekræftet, at Williams fortsætter med Mercedes-motorer frem til 2025. En nyhed der ikke har kastet meget opmærksomhed af sig, men aftalen kan give Williams håb for fremtiden.

Williams er stadig ét af de mest vindende hold i Formel 1-historien. Teamet var succesfulde gennem 1980´erne og en decideret magtfaktor i Formel 1 op gennem 1990´erne. Derfor er det vemodigt at se, hvordan teamet har været en skygge af sig selv i de sidste par sæsoner kulminerende i indeværende sæson, hvor teamet slet ikke hænger sammen fart- og resultatmæssigt. Williams´ mest dominerende periode var med Renault-motorer med mange sejre til følge, selvom et comeback til Renault-motorer i starten af 2010´erne kun kastede en enkelt sejr af sig. Tidligere var både Honda og BMW succesfulde motorleverandører til Williams, mens en årrække i nyere tid med både Toyota- og Cosworth-motorer ikke var et godt match. Siden 2014 har Williams kørt med Mercedes-motorer, hvor samarbejdet startede som lyn og torden med mange podieplaceringer i årene 2014 og 2015 efterfulgt af et mere blandet år i 2016 inden nedturen startede.

Kan den nye Mercedes-aftale give håb til Williams, selvom det eksisterende motorsamarbejde ikke giver resultater for øjeblikket? Svaret er JA, omend Williams har et langsigtet arbejde foran sig. Sæson 2019 og sæson 2020 er "tabte" for Williams, selvom man kan håbe på en minimal forbedring til næste sæson. Williams kan have håb fra sæson 2021 og frem, hvor det nye reglement træder i kraft, der blandt andet gør feltet mere jævnbyrdigt via budget- og udviklingskontrol. Fra 2021 er det meget sandsynligt, at Mercedes stadig vil have én af feltets stærkeste Power Units (motor + hybrid), og netop ændringen i reglementet kan gøre, at Williams får styr på racerens komponenter og den kritiske downforce. Formår teamet at gribe det nye reglement i samspil med deres stærke "motorpakke" kan der igen være håb om Grand Prix-sejre til det team, der allerede står noteret for 114 sejre i motorsportens kongeklasse.