Præsentationer årgang 2018

I går blev sæsonens sidste racer-præsentationer afholdt ved årets første testdag. Hvad kan vi tage med fra præsentationerne anno 2018?

Designmæssigt var der ingen spektakulære nyheder. Mange havde nok forhåbninger til Sauber Alfa Romeo, men deres design var præcis det samme, som blev præsenteret sidste år ved offentliggørelsen af samarbejdet mellem Sauber og Alfa Romeo. Ferrari har benyttet en dybere rød farve end normalt, hvilket klæder deres racer rigtigt godt. McLaren har fået stor opmærksom for deres retro farvevalg med papaya-orange og blå. Farver der minder om McLarens første tid som racerteam. De øvrige teams har præsenteret et design, der har en moderat visuel udvikling fra sidste sæson. Af teknisk karakter skal man som iagttager bruge nogle måneder på, at vende sig til Halo-beskyttelsesbøjlen. Samtidig kan man glæde sig over, at "den høje ryg" på racerne (hajfinnen) er udfaset hos flere teams.

Ser man på alle racere i feltet, kørernes hjelm og -dragter samt personalets tøj er der én ting, der springer i øjnene - manglende sponsorer. Traditionelt kan de mindre teams have problemer med, at have alle sponsorer klar inden sæsonstart. Bemærkelsesværdigt er det, at selv de store teams som Mercedes og Ferrari har tydelige sponsorproblemer. Problemerne startede for 10 år siden, hvor cigaretsponsorer blev forbudt. Problemerne bliver værre for hver sæson, og det er tydeligt, at Formel 1 ikke længere er den mest eksklusive og attraktive markedsføringsplatform.

Vi kan også konkludere, at Force India stadig hedder Force India. I slutningen af sidste sæson og op til starten af sæson 2018 var der mange indikationer på, at Force India ville introducere et nyt holdnavn i forbindelse med præsentationen af deres nye racer. Utallige retssager mod Force Indias grundlægger Vijay Mallya hænger uheldigt sammen med navnet "Force India", og derfor ville det give god mening, at starte på en frisk med et nyt navn. Det er ikke sket, og holdet vil stadig være navnemæssigt forbundet med Indien.