Giovinazzi – det italienske håb

For første gang siden 2011 er der en italiensk kører på fast kontrakt i Formel 1. Der er tale om Antonio Giovinazzi, der faktisk gør comeback til Formel 1 efter at have kørt Sauber-raceren som afløser ved Australiens- og Kinas Grand Prix i 2017. Dengang gjorde Giovinazzi ikke en særlig god figur med to meget lidt spektakulære indsatser, selvom jeg i et af mine første indlæg på bloggen, spåede italieneren visse chancer for et fast sæde. Det blev ikke til en fast kontrakt dengang, og siden de to løbsdeltagelser for et par år siden har Giovinazzi gjort sig som testkører for både Haas, Sauber og Ferrari foruden en Le Mans-deltagelse i 2018. Hvorfor blev det lige nu, der igen kom en italiener i Formel 1?

Først og fremmest har støvlelandet længdes efter en italiensk racerkører på højeste niveau. Italien er et af de europæiske lande med de største traditioner inden for motorsport - primært via Ferrari - og der havde indtil sæsonen 2012 altid været minimum én italiener i feltet siden starten af Formel 1-sporten. At det tilmed bliver en italiener hos Sauber Alfa Romeo gør "gli italiani" endnu mere stolte, da det schweiziske team ses som et "mini"-Ferrari efter Alfa Romeo-linket blev etableret. Der er ingen tvivl om, det er Ferrari, der har dikteret sædet til Giovinazzi. Ferrari vil gerne signalere over for konkurrenterne, at "la Scuderia" i disse år får fuld valuta for deres kørersatsninger. Først kom Charles Leclerc ind hos Sauber, og blev efter ét år opgraderet til Ferrari. Nu er det Giovinazzis tur til at bevise sit værd. Ferrari har også papir på Antonio Fuoco i Formel 2, hvor også Luca Ghiotto deltager, men af de nævnte italienere har Sauber fået den mest erfarne- og klart bedste kører, hvis jeg skal vurdere det.

Forza Italia!