'}}
USA´s Grand Prix 2019

Verdensmesterskabet fandt sin afgørelse på Circuit of the Americas. Dermed punktum for 2019-sæsonen selvom der endnu er 2 løb tilbage i henholdsvis Brasilien og Abu Dhabi. Hvad lærte vi af weekenden i USA?

Top

Valtteri Bottas har topniveauet til at udfordre sin holdkammerat Lewis Hamilton. Bottas´ topniveau er også af en sådan kaliber, at han kan være verdensmesterskabskandidat. Problemet er, at topniveauet rammes for sjældent over en lang sæson med mere end 20 løb. I weekenden i USA var Bottas på toppen af sine evner, hvorfor en flot Pole Position blev vekslet til en ditto flot sejr, hvor finnen kynisk passerede Hamilton hele 2 gange undervejs. Ud fra indsatsen i Austin Texas er der håb om yderligere forbedring af Bottas´ niveau over distancen i 2020.

Daniel Ricciardo var i mine øjne "driver of the day". Australieren kvalificerede sig acceptabelt som nummer 9, men da starten gik, ville Ricciardo mere end udkanten af top 10. Præstationen fra Ricciardo var bedre end hvad der var ventet fra Renault-køreren. Ricciardo kørte hurtigt begge McLaren-racere bagud, hvor samme McLaren-racere ellers havde vist sig hurtigere i både træninger og kvalifikation. Kun en velkørende Alexander Albon holdt akkurat Ricciardo ude af top 5 ved det ternede flag.

Det er svært at komme uden om Lewis Hamilton på "top"-listen. Efter lørdagens kvalifikation med en 5. plads kunne det se ud som, at Hamilton blot ville gøre det absolut mest nødvendige for at blive verdensmester. Det var ikke tilfældet, og Hamilton leverede et show i hans bestræbelser på ikke blot at sikre verdensmesterskabet, men sejren i USA ville englænderen også have. Via en aggressiv løbsstart og taktisk mod blev det til en 2. plads og ikke mindst endnu et verdensmesterskab.

Flop

Ferrari var helt "off". Sebastian Vettel fik en horribel start, hvilket eskalerede yderligere da Ferrari-racerens ophæng knækkede sammen, og Vettel måtte udgå. Charles Leclerc var fuldstændig isoleret over hele løbsdistancen, og selvom det blev til en enkelt hurtig omgang mod slutningen af løbet, kunne Leclerc ikke udfordre nogle af de racere, han i korte perioder havde inden for rækkevidde. Teamchef Mattia Binotto fyldte 50 år på løbsdagen, hvilket - desværre for Ferrari- var søndagens absolutte højdepunkt for det italienske team.

Haas havde alt at vinde på hjemmebane, men vandt alligevel intet. Det var nogenlunde tilfredsstillende, at begge racere kom i Q2 ved kvalifikationen, men i selve løbet gik det som det plejer (efter 2019-standarder) for Haas. Problemer med temperaturer i både dæk og bremser gjorde point umuligt relativt tidligt i løbet, og det hele kulminerede med Kevin Magnussens tur i sandkassen, der understregede Haas´ vanskeligheder med materiellet.

Alfa Romeo Racing sluttede nok engang uden for pointene, hvilket er blevet synonymet for deres efterår. Kimi Raikkönen var kort engageret i en kamp om 10. pladsen, men det blev kun lige ved og næsten. Den finske veteran har endnu ikke været i pointene efter Formel 1´s sommerpause i august, og holdkammerat Antonio Giovinazzi er oftest at finde 3-4 pladser efter Raikkönen. Giovinazzis kontrakt blev forlænget dagen efter USAs Grand Prix, hvilket var lidt overraskende, når resultaterne ikke har været prangende for italieneren.