Det amerikanske Grand Prix på "Circuit of the Americas" skuffede ikke. Intense dueller og hele tre forskellige teams, der kæmpede om sejren til sidste meter. Bedre bliver det ikke - det skulle da lige være, at løbet fik en meget populær vinder. Hvad kan vi tage med fra USA?
Top:
Kimi Raikkönen blev 39 år i sidste uge, men der var ingen alderskrise hos finnen. Raikkönen havde en flot weekend i Austin, hvor en fremragende kvalifikation var fundamentet for hans første sejr i over fem år - og ni år siden hans seneste sejr for Ferrari. Det var en velfortjent sejr, da der skulle køres klogt på dækkene, mens omgangstiderne skulle holdes konstante. Det er den flotteste af de seks Ferrari-sejre som 2018-sæsonen har budt på. Raikkönen viste hvorfor, han er én af sin generations fornemmeste kørere.
Jeg har tidligere kritiseret Renault, da de ikke har formået at lukke "spændingen" om konstruktørverdensmesterskabets 4. plads. En række håbløse weekender har bragt andre hold i spil til netop den placering, men Renault leverede på højeste niveau i Austin. Både Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr. kørte deres bedste løb i 2018, hvilket gav henholdsvis en 6.- og en 7. plads. Det bringer Renault 22 point foran Haas i konstruktørverdensmesterskabet, hvilket giver en lille matchbold til de gule fra Frankrig.
Max Verstappen brillerede ved at køre sig fra en startplacering som nummer 18 til en slutplacering som nummer 2. Ganske imponerende af hollænderen og længe lignede Verstappen en mulig vinder af løbet, men på dagen var Raikkönen simpelthen for stærk. Verstappen har tidligere vundet i Mexico, hvorfor han nok ser frem mod næste weekends Grand Prix efter den stærke præstation i USA.
Flop:
Haas var et flop. Teamchef Günther Steiner har kritiseret hele sporten efter Kevin Magnussens diskvalifikation. Det er dog ingen andre end Haas´ egen skyld, men frustrationerne må også være store, når der ikke leveres på hjemmebane. Foruden diskvalifikationen havde Magnussen et gennemsnitligt løb, og Romain Grosjean klovnede sig selv ud af løbet ret tidligt. Steiner og Haas skal efter denne weekend se indad i stedet for at skælde ud.
Stoffel Vandoorne er bekræftet som kører i Formel E-serien næste år, og belgieren fortjener da også, at slippe ud af Formel 1-mareridtet snarest. I et Grand Prix hvor fire racere udgik, to blev diskvalificeret og kørere som Brendon Hartley fik point, skal Vandoorne også kæmpe med om top 10. Meget symptomatisk for Vandoorne blev han "kun" nummer 11.
Lance Stroll startede søndagen med at parkere i siden på Fernando Alonso. Hertil sluttede canadieren hele to omgange efter vinderen. Ud fra et sportsligt perspektiv er det helt uforståeligt, at Stroll står foran en opgradering ved at skifte til Racing Point Force India næste år - et skifte der er muligt, fordi hans far ejer teamet.