'}}
Spaniens Grand Prix 2019

Der var begrænset spænding ved årets spanske Grand Prix, men der var stadig masser af gode elementer undervejs. Hvad kan vi tage med fra Spanien?

Top:

Lewis Hamilton burde have vundet den officielle "driver of the day". Hamilton markerede sig to gange: Ved løbets start og ved genstarten efter Safety Car-perioden. Begge starter blev udført til perfektion af en Hamilton, der virkede voldsomt fokuseret. Den stærkeste konkurrent til verdensmesterskabet er for øjeblikket holdkammerat Valtteri Bottas. Hamiltons mindset virker mere konstruktivt nu end sidste gang en holdkammerat var værste konkurrent i form af Nico Rosberg i 2016.

Daniil Kvyat er kommet stærkt tilbage i sit comeback til Formel 1, og havde fortjent et større pointudbytte i Spanien. 7. pladsen virkede sikker indtil en panisk beslutning fra Toro Rosso sendte Kvyat flere pladser tilbage efter et horribelt pitstop, der gav flashback til Eddie Irvines ikoniske pitstop fra Europas Grand Prix i 1999 (Nürburgring). Kvyat kan snart vise sig som en reel bejler til den samlede 7. plads i verdensmesterskabet.

Carlos Sainz Jr. fik det optimale ud af sin hjemmebane. Sainz Jr. blev skuffende udkvalificeret af holdkammerat Lando Norris, hvorfor Sainz Jr. nu ikke længere kan opretholde statistikken på Circuit de Catalunya om altid at udkvalificere sin holdkammerat. Et resultat med en 8. plads fra en startplacering som nummer 13 er mere end godkendt, og giver flere tiltrængte point til McLaren-teamet.

Flop:

Sergio Perez som nat og dag. Så stor var forskellen på sidste Grand Prix i Aserbajdsjan og det netop overståede i Spanien. Mexicaneren strålede i Bakus smalle gader, mens Barcelona bød på en sidsteplads i Q2 og en helt ubrugelig 15. plads i selve løbet. Hvordan forskellen kan være så stor, er der ikke en ensidig årsag til. Midterfeltet er blevet heftigt opgraderet til Spaniens Grand Prix, hvor SportPesa Racing Point desværre halter efter.

I min optakt beskrev jeg Alfa Romeo som outsider til point for begge racere. Det kunne ikke være mere forkert. Kimi Raikkönen og Antonio Giovinazzi sluttede som henholdsvis 14 og 16. En nærmest ubrugelig weekend for det italienske team, hvor Ferraris manglende resultater også afspejler sig i "B-holdet". Næste Grand Prix i Monaco vil vise, om Alfa Romeo er blevet distanceret af midterfeltet.

Renault har ét af de største budgetter i Formel 1, men har samtidig én af de dårligste sæsonstarter i hele feltet. Der er nu kørt en fjerdedel af sæsonen, og Renault er placeret efter McLaren, Racing Point, Haas og Alfa Romeo i konstruktørverdensmesterskabet i en sæson, hvor Renault skulle have lukket hullet til Red Bull uden at spekulere på midterfeltet. Der er dybe panderynker hos franskmændene, som ser frem til Monaco, hvor sidste års vinder Daniel Ricciardo er klar til at "shine" i den gule racer.