2020… og hvad så?

Præcis om en uge (13. marts 2020 kl. 02.00 dansk tid) kører de 20 racere ud af pitten på banen omkring Albert Park i Melbourne Australien, hvor årets første træning markerer starten på en ny spændende sæson! Men... bliver det overhovedet en spændende sæson? Er 2020 ikke blot et ligegyldigt overgangsår mellem Mercedes-æraen (2014-2019) og den helt nye version af Formel 1 fra 2021? Både ja og nej.

JA

Ligger sympatien hos et team i midterfeltet kan 2020 godt blive en underlig størrelse. Hold som Renault, Haas, Alfa Romeo Racing ORLEN, AlphaTauri (tidligere Toro Rosso), Racing Point og Williams er helt sikkert fast besluttet på at gøre en god figur i 2020. Selvom de nævnte hold har tilpasset de øjeblikkelige ressourcer til indeværende sæson, er der samtidig et stærkt fokus rettet mod sæson 2021. De nye Formel 1-regulativer træder i kraft fra nytåret, hvor det klart vigtigste sigte skulle være, at midterholdene kan køre på podiet regelmæssigt eller i givet fald vinde. Om det bliver sådan, er svært at spå om, men specielt for de mere ressourcestærke midterhold som Renault og AlphaTauri er det en enorm motivationsfaktor, som 2020 kan blive på bekostning af. Fornemmer midterholdene at de ikke har gjort nok fremskridt fra sidste sæson, kan ambitionerne for 2020 hurtigt blive nedprioriteret til fordel for det kommende år, og det vil skabe mindre spænding i den - trods alt - største del af feltet.

NEJ

Hvad der tyder på, at 2020 alligevel kan blive et år sprængfyldt med spænding er topholdenes forpligtelser over for dem selv på vej ind i en ny ukendt tid med de nye regulativer. Mercedes, Red Bull, Ferrari og måske McLaren vil alle være det hold, der står stærkest på springbrættet til sportens "makeover". Særligt Red Bull vil presse hårdt på for mesterskabet i år, hvor de også "ladede" op til deres seneste dominerende periode fra 2010-2013 ved at komme rigtigt stærkt gennem sæsonen året før (2009). Det er min forventning, at Red Bull vil køre de gamle regulativer farvel ved at bevise over for alle, at de også kunne bygge verdens bedste racer i denne rest af 10´ernes hybrid-periode i Formel 1. Ulempen for Red Bull er, at Ferrari har fundet fodfæste som førsteudfordrer til verdensmesterskabet, og 2020 er sidste chance for Ferrari hvis de skal bevise, at de kunne finde vinderformlen i den nuværende teknologi. Vi kan ikke komme uden om, at benchmark i Formel 1 er Mercedes, og det tyske team vil gøre alt for at "rydde bordet" i det afsluttende år af denne æra i sporten, hvor sølvpilene har været toneangivende fra dag 1.

3 ærgerrige topteams og McLaren der puster dem i nakken - 2020 kan blive meget mere end en blød mellemvare.