'}}
Ruslands Grand Prix 2018

Et ganske udramatisk Grand Prix på Sochi-banen endte med Lewis Hamilton som vinder. Hvad kan vi ellers tage med fra weekenden i Rusland?

Top:

Charles Leclerc var hurtigste mand i midterfeltet, og var i mine øjne "driver of the day". Selvom Sauber Alfa Romeo har forbedret sig væsentligt i indeværende sæson, kan en stor del af Leclercs resultater tilskrives monegaskerens talent. Ferrari ser frem til, at de fra 2019 får én af de mest formstærke kørere i stalden. Leclerc har haft udsving i sæsonen, men efter Rusland må selvtilliden nok engang være helt i top.

Max Verstappen blev valgt til "driver of the day", og hollænderen kørte et flot og kynisk løb. Det var ren opvisning af Verstappen i løbets første tredjedel, men en mission om podiet virkede meget urealistisk. Verstappen fik dog sendt et signal til sine konkurrenter om, at hvis Red Bull finder farten i én af sæsonens resterende kvalifikationer, er Verstappen klar til at kæmpe for sejren.

Racing Point Force India er tilbage i den form, der sikrede dem 4. pladsen i konstruktørverdensmesterskabet i 2017. Selvom det ikke lykkedes for hverken Esteban Ocon eller Sergio Perez at distancere Kevin Magnussen, var der alligevel point til begge de lyserøde racere i Rusland. Force India skaber for øjeblikket fundamentet til deres 2019-sæson, hvorfor det er ekstra interessant, hvordan deres kørersammensætning ser ud til næste år.

Flop:

Toro Rosso havde deres dårligste weekend i 2018. Positionsstraffe gjorde kvalifikationen ligegyldig for både Pierre Gasly og Brendon Hartly, hvorfor udgangspunktet til søndagens løb var mere end svært. Gasly havde et mystisk solouheld allerede på første omgang, hvorefter Toro Rosso trak begge racere fra løbet. Det italienske team fik absolut intet udbytte af weekenden - udover at annoncere Daniil Kvyats comeback til teamet i 2019.

Renault var dårligt kørende i Rusland. Kampen om 4. pladsen i konstruktørverdensmesterskabet spidser for alvor til, og Renault bør frygte Haas, da Renault slet ikke kan finde farten i deres racer. Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr. kan heller ikke gøre en forskel i denne fase af sæsonen, hvilket er skuffende. Renault skal forbedre sig markant til Japans Grand Prix, hvis de skal forsvare deres placering blandt konstruktørerne.

Marcus Ericsson fortjener ros for sin kvalifikation, men søndagens løb var ikke særligt velafviklet. Når svenskeren havde muligheden for reelt at køre med om point, er et resultat som nummer 13 ikke godt nok. Ericsson har en svær sammenligning i holdkammerat Leclerc, hvorfor Leclercs flotte resultat i Rusland også desværre understreger Ericssons dårlige resultat.