I Formel 1 bliver det meste afgjort på asfalten, men en vis del bliver afgjort ved skrivebordet. Dommervurderinger og straffe hører normalt hjemme i et retslokale. Nuvel - straffene i Formel 1 er ikke monumentale, men straffene er blevet en stadig større del af det samlede billede.
Der har været forskellige æraer i indeværende årtusinde. Den mest suveræne kører har oftest navngivet perioden. I starten af 00érne var det Schumacher-æraen, i starten af 10érne var det Vettel-æraen og fra midten af 10érne og til nu har det været Hamilton-æraen. Den seneste æra har været præget af, at dommerne (Race Stewards) har fået en afgørende og meget synlig rolle. Vi er alle kommet på fornavn med Race Director Michael Masi, der hyppigt må agere den faciliterende overdommer, når en kendelse skal forklares og/eller forsvares. Det kan ikke tilskrives den 7-dobbelte verdensmester Hamilton, at netop hans æra er faldet sammen med historisk mange skrivebordsafgørelser. I Vettel-æraen var straftildeling blevet mere visuelt og tiltagende, mens straffe var et sjældent syn i Schumacher-æraen.
Tidligere i motorsportens kongeklasse var det sjældent selve kørslen, der udløste straf. Der er naturligvis undtagelser i historiebøgerne - især når det galt kampen om verdensmesterskabet - hvilket Michael Schumacher fik at mærke i 1997 efter en forsætlig påkørsel af titeludfordreren Jacques Villeneuve. Det var i Formel 1´s fortid hyppigere, at teams blev straffet for ulovlige teknikaliteter på racerne. En sådan straf uddeles ikke med samme frekvens her i moderne tider, men vi så det udmålt i forhold til Lewis Hamiltons bagvinge ved Brasiliens Grand Prix i år. En sådan straf er brud på regulativerne og er derfor sjældent til yderligere diskussion.
Hvad der er til diskussion, er de mange skrivebordsafgørelser undervejs i løbene. Banerne er generelt set blevet mere sikre, hvorfor kørerne tager flere chancer over for hinanden og i forhold til banens afgrænsninger. Afkørselsmulighederne er talrige uden der mærkes en håndgribelig konsekvens. Derfor opstår der mange situationer, der kan komme til votering blandt Race Stewards. Tidligere var stort set alt "Racing Incidents". Nu er alt "Under Investigation", og ganske ofte med en tidsstraf til følge. Skyldsspørgsmål og straffe ad libitum undervejs i et Grand Prix er ikke nødvendigvis god underholdning. Det kan resultere i en vis grad af uigennemsigtighed i forhold til det der foregår i nuet. Håbet fra og med 2022 med de nye regulativer er, at de nye racere kan give tættere racerløb inden for rammerne med færre afgørende indgreb fra FIAs skrivebord til følge.