'}}
Mexicos Grand Prix 2019

På Autódromo Hermanos Rodriguez væltede skeletterne bogstaveligt talt ud af skabet i en weekend hvor favoritterne lå helt tæt fra 1. træning til det ternede flag. Hvad blev konklusionerne i Mexico?

Top

Marcus Dudley var i top, da han som vikar for Lewis Hamiltons normale løbsingeniør Peter Bonnington sad med den tunge opgave, at skulle videreformidle holdets taktik og løbets tilstand til Hamilton. Når alt kommer til alt var det ikke Dudley der alene bestemte Mercedes´ taktik for løbet, men han formåede at holde stemmen i ro (og autoriteten i top), da Hamilton flere gange klagede over det taktiske udspil. I sidste ende gjorde Hamilton en stor del af vinder-arbejdet selv, men det taktiske oplæg fra Dudley og Co. var en væsentlig ingrediens i den vindende formular.

Hjemmebanehelten Sergio Perez gav publikum det resultat, de havde håbet på. En meget svingende sæson for Racing Point gjorde ikke Perez til garanteret pointscorer i Mexico, men den lyserøde racer havde et fornuftigt fartoverskud i forhold til konkurrenterne i midterfeltet. En 7. plads - "best of the rest" - var primært Perez´ egen fortjeneste efter en fejlfri weekend trods en misset Q3-deltagelse i kvalifikationen.

Daniel Ricciardo var min personlige "driver of the day", da en meget skuffende kvalifikation som nummer 13 blev vekslet til en 8. plads ved løbets afslutning. Selvom Hamilton nok var dagens bedste mand på det hårdeste dæk, var Ricciardos arbejde i starten af løbet på selvsamme hårde dæk meget imponerende. Australieren viste også stort mod, da han ville udbremse Sergio Perez mod slutningen af løbet. Heldigvis endte det uden en kollision og derfor point til Ricciardo i en svær tid for Renault.

Flop

Max Verstappen blev "driver of the day" med mindst mulig margin, hvilket kan tilskrives hans trofaste store fanskare. Red Bull havde til Mexicos Grand Prix den racer, der kunne have været den der blev hejst op efter slutningen på løbet (som vinder), men Verstappen smed den mulighed væk grundet stor uforsigtighed. Hollænderens straf efter kvalifikationen var i orden, da alle andre fulgte reglerne, og hans oversatsede forsøg på at passere Hamilton endte med en punktering. Slutplaceringen som nummer 6 var et hæderligt comeback, men alle andre aktioner var under middel.

McLaren var igen de mest bemærkelsesværdige racere i starten af løbet, som de også har været de seneste løbsweekender. En flot indledning på løbet blev desværre en stor kontrast til afslutningen. Carlos Sainz Jr. sejlede rundt uden for pointene, og Lando Norris måtte trækkes ud af løbet efter en forgæves kamp i bunden af feltet som følge af en pitstop-fejl af teamet. McLaren havde potentialet til at konsolidere deres 4. plads i konstruktørverdensmesterskabet, men udnyttede ikke muligheden.

Daniil Kvyat genopfandt øgenavnet "torpedo" ganske få meter fra målstregen, hvilket desværre er det man husker hans mexicanske weekend for. Toro Rosso-racerne virkede ellers som nogle af de stærkere i midterfeltet, og måske netop derfor følte Kvyat sig udødelig blandt de mange skeletter i Mexico City. Påkørslen af Nico Hülkenberg på de døende meter var ganske unødvendig. Straffen til russeren var helt fortjent, og med straffen blev det ikke til de på papiret realistiske point.