'}}
Japans Grand Prix 2019

Weekenden i Japan blev påvirket af den voldsomme- og ødelæggende tyfon Hagibis. Den 3. træning blev aflyst, og kvalifikationen og løbet blev begge afholdt inden for få timer. Et intenst besøg på Suzuka, men hvad kan vi tage med derfra?

Top:

Valtteri Bottas blev "driver of the day", og var i særklasse hele weekenden. For en sjælden gangs skyld dominerede Bottas sin holdkammerat Lewis Hamilton i træningerne, og udkvalificerede også englænderen. Det bragte minder til Nico Rosberg-tiden, hvor Hamilton i høj grad blev seriøst udfordret af sin holdkammerat. Bottas sikrede sig én af karrierens flotteste sejre, hvilket samtidig sikrede Mercedes sit 6. konstruktørverdensmesterskab i træk. Mercedes håber at se mere til "Suzuka-Bottas" i de resterende løb.

Carlos Sainz Jr. var en anden kandidat til "driver of the day". En stærk kvalifikation af spanieren som nummer 7, hvilket igen var "best of the rest" i feltet. I den kaotiske start var Sainz Jr. nøjagtigt som i Rusland oppe at presse på for top 3, men trak sig for at sikre gode point med en 5. plads. McLaren-køreren har en realistisk chance for at slutte i top 6 i verdensmesterskabet, hvor nærmeste udfordrer er Alexander Albon.

Netop Alexander Albon var også i top. Selvom han fortsat har til gode at distancere sin holdkammerat Max Verstappen i kvalifikations- og/eller løbs-pace, har thai-englænderen leveret stabile indsatser af høj kvalitet siden skiftet til Red Bull. Japans Grand Prix var ingen undtagelse, og havde Sebastian Vettel fået en drive-through straf for sin tyvstart-forseelse, havde Albon været tættere på en podieplacering. Det endte med karrierens foreløbig bedste placering som nummer 4.

Flop:

I min optakt havde jeg visse forventninger til Kimi Raikkönen, men både Raikkönen og Antonio Giovinazzi var milevidt fra point. Faktisk var Alfa Romeo-raceren blandt de 3 dårligst performende racere (sammen med Haas og Williams), hvilket er den helt forkerte udvikling for Ferraris "B-hold". Alfa Romeo Racing-kørerne falder gradvist tilbage i verdensmesterskabsstillingen weekend efter weekend. Formdykket rammer også konstruktørverdensmesterskabet, hvor Alfa Romeo Racing skal kæmpe hårdt mod Haas for at undgå næstsidste-pladsen blandt konstruktørerne.

Haas var igen svage set over hele weekenden. Romain Grosjean kørte en respektabel kvalifikation, men efter løbets første tredjedel stod det klart, at det amerikanske team ville være statister. Grosjean fik intet ud af startplaceringen i top 10, og efter en effektiv start fra Kevin Magnussen, faldt danskeren også bagud i feltet. Haas virker ikke til at have de store overraskelser i ærmet til sæsonens slutspurt.

Lando Norris er et stort talent, men får det af og til ikke til at hænge sammen. I Japan fulgte Norris holdkammerat Carlos Sainz Jr. med en flot kvalifikation, men fandt aldrig rytmen i et besværligt løb, set fra hans orange racer. Norris var konsekvent på den forkerte side af top 10, og på en dag hvor Sainz Jr. sluttede i top 5, er Norris´ 13. plads ikke acceptabel til sammenligning. Norris får værdifuld erfaring i sin rookie-sæson, der skal hjælpe til at minimere de ustabile weekender.