'}}
Japans Grand Prix 2018

Suzuka skuffede ikke. Intens underholdning gennem alle 53 omgange, men hvad lærte vi af weekenden i Japan?

Top:

Det japanske Grand Prix anno 2018 var en magtdemonstration af Mercedes fra tidligt fredag til det ternede flag søndag eftermiddag. Lewis Hamilton formåede at lave "Grand Slam", hvilket betyder hurtigst i alle træninger, hurtigst i kvalifikationen og også løbsvinder. Valtteri Bottas kronede en suveræn Mercedes-weekend med en hårdt tilkæmpet 2. plads.

Daniel Ricciardo havde igen-igen tekniske udfordringer, der gav australieren et svært udgangspunkt med en kvalifikation som nummer 15. Ricciardo formåede at holde hovedet koldt, hvilket gav flere spektakulære overhalinger og til sidst en meget respektabel 4. plads. Kan Ricciardo få raceren til at virke optimalt, er et sidste podie som Red Bull-kører meget realistisk.

Racing Point Force India leverede. Force India har været som forvandlet i efteråret, hvor begge racere får point regelmæssigt. Samtidig er Sergio Perez den øjeblikkelige nummer 7 i det individuelle verdensmesterskab, hvilket kan give mexicaneren gode forhandlingsvilkår for en 2019-kontrakt. Jeg tror stadig ikke på, at Force India kan kæmpe med Renault og Haas om top 5 i konstruktørverdensmesterskabet, men som tingene er nu, skal man aldrig sige aldrig.

Flop:

Toro Rosso var et flop. Det lyder måske hårdt, når Toro Rosso leverede en sublim kvalifikation med Brendon Hartley på en 6. plads og Pierre Gasly på en 7. plads. Netop af den grund var det et kæmpe flop, at begge racere sluttede uden point. Det vidner om, at Toro Rosso ikke kunne få taktikken eller farten til at gå op i en højere enhed. Opbakningen til Toro Rosso (der kører med Honda-motorer) fra de japanske fans var i øvrigt bemærkelsesværdig stor.

Renault havde igen en fuldstændig anonym weekend. Nico Hülkenberg måtte udgå og Carlos Sainz Jr. fik kun 1 point med fra Japan. Renault har haft alle chancer for at "lukke" kampen om konstruktørverdensmesterskabets 4. plads - der har været "matchbold" siden Spa i slutningen af august. Weekend efter weekend får Renault ikke udnyttet potentialet, og kun en dårlig stime fra Haas gør, at Renault holder fast i deres øjeblikkelige 4. plads.

Kevin Magnussen fik intet udbytte fra weekenden, men kom nok engang i alles søgelys efter en dum blokade af Charles Leclerc. Om situationen skulle give straf eller ej, var op til de professionelle dommere at vurdere. Mest ærgerligt for Magnussen er det, at han meget ofte havner i den slags situationer. Der vil være et stort pres på Magnussen ved næste løb, da Haas vil have point på hjemmebanen i USA. Derfor skal de tossede sammenstød elimineres.