Den virtuelle verden = den virkelige verden

Der bliver ikke kørt Formel 1 for øjeblikket - det ved vi alle. Faktisk er hele sportsverdenen lukket ned på globalt plan, hvorfor flere sportsgrene som eksempelvis cykling og Formel 1 har måtte gå virtuelt for at opretholde en smule "buzz" om deres sport. Virtuelle Formel 1-løb er derfor noget helt nyt... eller nej, det er det overhovedet ikke. Siden 2017 er der kørt årlige sæsoner i F1 Esports Series, men der har ikke tidligere været den store bevågenhed på den serie, selvom Formel 1-organisationen har investeret mange millioner i at få gjort serien populær.

Én af de bedste iRacing-kørere (som de hedder) er dansk, kører for Red Bulls esportshold og hedder Frederik Rasmussen. De færreste kender nok ham eller de øvrige iRacing-kørere, da Formel 1 er den altoverskyggende hovedattraktion i produktporteføljen hos Liberty Media (F1-ejerne). Alle de deltagende i F1 Esports Series er ikke racerkørere per se, men er skolet til virtuelle løb. De er esportsatleter og størstedelen af dem har aldrig siddet i en racerbil. Det er samtidig også den helt store hæmsko for F1 Esports Series. Der mangler de profiler, der i hverdagen er gladiatorerne, der kan håndtere de voldsomme Formel 1-racere på alverdens racerbaner.

Virtuelt motorsport vinder stor popularitet i de her år blandt motorsportsudøvere (gokartkørere, bilkørere osv.), hvilket er meget positivt, da en del af de eksisterende motorsportsklasser får svært ved at forblive levedygtige i årene fremover. Esports-verdenen er dog generelt set domineret af skydespil, hvorfor alle andre sportsgrene - selv Formel 1 - har svært ved at basere en forretning udelukkende på deres virtuelle pendant. Én af årsagerne til dette er, at der for sportsgrenenes vedkommende netop er en pendant. Som et par eksempler er der "rigtig" Formel 1 som alternativ til det virtuelle og der er "rigtig" cykling som alternativ til simulatorer. Heldigvis (!) findes der ikke virkelige alternativer til skydespillene, hvorfor de kun kan leve og få deres popularitet online.

Den officielle F1 Esports Series er på pause for øjeblikket, men Formel 1 forsøger sig nu med virtuelle løb, hvor en håndfuld nuværende Formel 1-kørere kører mod andre motorsportsatleter + profilerede "F1-hangarounds" (alle deltager hjemmefra på deres egen simulator). Efter afviklingen af foreløbigt to virtuelle- og lidt kaotiske løb orkestreret af Formel 1-organisationen, bruges det virtuelle nu også konstruktivt af kørerne. Der blev i den forgangne uge kørt tre afdelinger af #RaceForTheWorld, som kørerne selv stablede på benene for at samle penge ind til kampen mod COVID-19. Dette initiativ binder Formel 1-profiler sammen med et velgørende formål for første gang i den virtuelle verden. Kvaliteten i afviklingen af de virtuelle løb er lidt rodet, men hvis det kan blive bedre organiseret, kan det blive det ultimative gennembrud for den virtuelle motorsport og især virtuelt Formel 1. I morgen søndag køres årets tredje virtuelle Formel 1 Grand Prix, der afvikles som Kinas Grand Prix. Løbet kan følges via F1.com eller på de enkelte køreres Twitch-platform.