Det tyske Grand Prix var et festfyrværkeri af spænding og flotte overhalinger. At der højst sandsynligt ikke længere skal køres på Hockenheim, er en kæmpe skandale for Formel 1, da banen tiltrækker et passioneret publikum og leverer mange flotte aktioner i tørvejr såvel som i regnvejr. Hvad kan vi tage med fra sæsonens mest intense løb?
Top:
Sebastian Vettel holdt hovedet koldt på de rigtige tidspunkter, selvom han i 2/3 af løbet virkede langt fra sidste sæsons styrke. Bedst som løbet blev spillet i hænderne på Vettel, var det op til ham selv, at styre Ferrari-raceren op på den 2. plads, der var inden for realistisk rækkevidde. Vettel skulle nedkæmpe racere fra Racing Point og Toro Rosso, hvilket under normale omstændigheder ville være nemt, men intet var nemt i år på Hockenheim. Vettel viste flotte kørerevner, og endte med at flytte sig 18 pladser frem over hele løbet.
Toro Rosso greb mulighederne, og teamet fik deres bedste weekend nogensinde, da Daniil Kvyat flot kom på podiet som nummer 3, og Alexander Albon fightede sig til en 6. plads. Toro Rosso har én mulighed ved alle løb foruden gode indsatser fra kørerne; De skal turde tage chancer. Når der pludselig er en podieplads inden for rækkevidde for et midterhold, kræver det ekstra mod, at spille sin chance rigtigt. Toro Rosso må være "team of the day", hvis konkurrencen om "driver of the day" blev udvidet.
Alfa Romeo Racing greb også ud efter point, om end det var kørernes fortjeneste udelukkende. Teamet afviklede ikke deres pitstops særligt effektivt, hvor både Kimi Raikkönen og Antonio Giovinazzi ofte måtte se andre hold overhale dem i pitten. Begge kørere kørte meget flot, og lavede få fejl. Desuden blev overhalinger sat kynisk ind, hvorfor teamet kortvarigt kunne fejre Raikkönen på 7. pladsen og Giovinazzi på 8. pladsen inden en skrivebordsafgørelse sendte begge racere helt ud af pointene.
Flop:
Charles Leclerc er ofte at finde i "top", da han har leveret flot i Ferrari-raceren indtil nu i sæsonen. Der har dog været udfald, og på Hockenheim var der desværre endnu et udfald, som sandsynligvis kostede sejren. Leclerc var på en mission, da han fra en 4. plads kunne ane sejren, men en dum kørerfejl sendte monegaskeren ud af løbet. Fejlen var alene Leclercs, hvilket må ærgre ham ekstra meget, da Ferrari-raceren kunne køre med om sejren i Tyskland.
Et andet "offer" for en kørerfejl var Valtteri Bottas. Op til Bottas´ uheld - der kostede ham deltagelsen i løbet - havde finnen kæmpet alt for længe med Lance Stroll i Racing Point-raceren. Bottas skulle have afviklet Stroll inden for en halv omgang, hvorefter Bottas kunne sikre sig et podie uden at satse unødigt. Bottas er igen sat på pinebænken af Mercedes, der ikke har forlænget finnens kontrakt endnu. En kendsgerning der virker til at påvirke Bottas´ præstationsevne.
Nico Hülkenberg har i næsten 10 år været blandt de talenter i Formel 1, der ikke har fået forløst deres potentiale. Tysklands Grand Prix 2019 var Hülkenbergs Grand Prix nummer 167, og tidligt i løbet stod det klart, at nu var det Hülkenbergs store moment. Han kunne endelig sikre sig det podie, han aldrig har opnået. Det blev desværre samme skæbne for Hülkenberg som for Leclerc og Bottas, hvor en kørerfejl sendte tyskeren ud i gruset og ud af løbet.