Et omskiftligt kinesisk Grand Prix er overstået - hvad kan vi tage med fra "Riget i midten"?
Top:
Atleten Fernando Alonso er beundringsværdig. I den igangværende fanundersøgelse er Alonso placeret helt i top på popularitet blandt Formel 1-fans. Samtidig er han helt i top (stadigvæk) når det gælder evner i bilen. Er han ligefrem den bedste kører i feltet? Der er skrevet mangt og meget om det pressede ægteskab mellem McLaren og Honda, som Alonso er en central part i. Jeg tror efterhånden, at selv den bedste komiker eller "meme"-satiriker på nettet har svært ved at finde på nye morsomheder omkring McLaren Honda og Alonso. Desværre er det nærmere tragisk efterhånden. Mere herom senere. Man kan ikke andet end beundre Alonso for hans mentale styrke. Hans radiobeskeder er underholdende, men selvom de fremstår demoraliserede, så viser han det ikke på banen. Det kræver en stor professionalisme at være ensom samurai i en sort/orange fiasko af en bil. Stor credit til Alonso for at bevare sulten, og stadig kæmpe med alt, hvad han har både til træninger, kvalifikation og løb.
Lewis Hamilton ser ubesværet ud, når han cruiser fra pole position til sejr. Så let er det ikke, og selvom han umiddelbart ikke var truet meget i dag, så kræver en så rolig indsats i omskiftelige krævende konditioner en stor styrke. Hamilton satte ikke en fod forkert i dag, og virker i større mental balance efter de seneste sæsoners duel med Nico Rosberg. Formel 1 er i sidste ende også afhængig af publikum. Da fredagens anden træning måtte aflyses, så gemte langt de fleste kørere sig inde hos deres respektive teams. Hamilton var ude hos publikum, viste overskud og kastede signerede Mercedes-kasketter ud til de frysende fans - STOR klasse! Et mediestunt for at styrke brandet Lewis Hamilton? Jeg er ligeglad - det giver en samhørighed mellem Formel 1-cirkusset og deres trofaste fans. Det har manglet i en årrække.
"De 3 musketerer" fortjener også anerkendelse efter dagens løb. Her tænker jeg på Valtteri Bottas, Carlos Sainz Jr., og Max Verstappen. De måtte alle tre starte deres løb "forfra", men efter en forbilledlig indsats kæmpede de sig til flotte resultater. Valtteri Bottas´ egen kørerfejl blev rettet til en acceptabel 6. plads efter stærk kørsel fra bagerst i feltet. Max Verstappen viste sig nok engang stærk i svære forhold, og hvis ikke man havde hørt hans pinlige radiobeskeder, så var det et fejlfrit løb. Carlos Sainz Jr.´s første omgang lignede noget fra Playstation-universet. En elendig start, en snurretur og derefter ramme barrieren inden for den første tredjedel af en omgang - det var en gyser at se på! Han viste dog endnu engang, at Ferrari, Renault og Mclaren skal banke på døren snarest, for at få en kontrakt med Sainz for 2018.
Flop:
McLaren. Ord er snart svære at finde, og selv nogle af verdens dygtigste Formel 1-eksperter må have svært ved at finde løsningsforslag. To biler udgået er simpelthen katastrofalt. Når den såkaldte "Speed trap" (hastighedsmåling) kom på skærmen, så blev det synliggjort, at Honda-motoren simpelthen ikke kan levere den topfart, som er krævet i Formel 1 anno 2017. Det virker til, at Honda nu har bygget en motor der vil være meget konkurrencedygtig... I sæson 2016. Det er ærgerligt, at farcen fortsætter. Løsningsforslag kan nok efterhånden sendes direkte til weseekhelp@mclaren-racing.com.
Antonio Giovinazzi og hans weekend må være det største kørermæssige flop. Samme fejl to gange over weekenden på eksakt samme sted. Banen kan ikke få skylden, som den fik sidste år, hvor Pascal Wehrlein (ironisk nok ham Giovinazzi erstatter midlertidigt) lavede samme fejl på samme sted. Sidste år fik et bump på langsiden skylden. Et bump som siden sidste år, er blevet udjævnet af løbsarrangørerne fra Shanghai. Ferraris øverste chef (Fiats administrerende direktør) Sergio Marchionne var til stede under dagens løb. Giovinazzi skulle have manifesteret sig som kronprins hos Ferrari i dag, hvor Marchionne kiggede med. Weekenden var ikke til Giovinazzis fordel, og han skal nok lave et godt hjemmearbejde på fabrikken i Maranello, før han er i spil til et Ferrari-sæde. Han kan dog gøre skaden god igen i Bahrain, hvis Wehrlein fortsat ikke kan køre.
Renaults resultat i dag var også et decideret flop. I dagens Grand Prix var der mange tilfældigheder, og hvis man ville have del i pointene fra dagens løb, så måtte man tage nogle chancer og opsøge heldet. Det formåede Renault ikke at gøre. Med en super kvalifikationspræstation fra Nico Hülkenberg, så var der grobund for, at bruge Jolyon Palmers håbløse startplacering til at satse. Starte på softdækkene eksempelvis? De valgte konservativt i forhold til begge biler, og står nok engang uden et udbytte efter et Grand Prix. De er i en position, hvor de bør tage chancer, da det er begrænset, hvor meget de sætter til på det med deres nuværende bil.