'}}
Brasiliens Grand Prix 2019

Brasiliens Grand Prix startede roligt, men eksploderede på de sidste 10 omgange. En Toro Rosso og en McLaren på podiet var udfaldet af ét af sæsonens mest spektakulære løb. Hvad kan vi tage med fra Ayrton Sennas hjemland?

Top

Pierre Gasly var uden tvivl hovednavnet efter det brasilianske Grand Prix. Der var selvfølgelig en del medvind for Gasly, men han havde selv leveret en flot weekend helt op til momentet, der sikrede ham 2. pladsen. Ved kvalifikationen var Gasly "best of the rest" og en super stærk løbsstart gjorde, at Gasly aldrig blev presset af konkurrenterne bagfra, hvorfor han kunne fokusere på at holde sig til, hvis topholdene fejlede. Det gjorde de fleste af topkørerne, og de sidste meter frem mod målstregen vil blive husket i mange år fremover.

Carlos Sainz Jr. har været én af sæsonens stærkeste kørere, når alle parametre tages i betragtning. Det blev kronet med McLarens første podie i over 5 år, da Sainz Jr. fik 3. pladsen efter straffen til Lewis Hamilton. Sainz Jr. kørte sig fra bagerste startposition til 3. pladsen i et taktisk veldisponeret løb. Den spanske McLaren-kører havde fortjent et podie i indeværende sæson, selvom det var synd, at han måtte hyldes "efter lukketid", da Hamiltons straf først faldt efter løbets afslutning.

Alfa Romeo Racing har været blandt de svageste hold i efteråret, men weekenden på Interlagos blev en tiltrængt optur for Kimi Raikkönen og Antonio Giovinazzi. Begge Alfa Romeo-racere i top 5 sker kun på en dag, hvor alting er vendt lidt på hovedet. Alting var i den grad vendt på hovedet mod afslutningen på Autódromo José Carlos Pace, men især Raikkönen havde holdt sig til i top 8 gennem hele løbsdistancen. At Giovinazzi sluttede lige efter Raikkönen var en solid indsats af italieneren.

Flop

Ferrari var det største flop. Taktikken virkede rodet, og farten var ikke overbevisende set i forhold til Red Bull og Mercedes. Pludselig var Ferrari-racerne "head to head" i top 5, hvorfra de sikre point skulle cruises hjem. I stedet blev det til en intern magtkamp, der sluttede meget brat med 2 udgåede røde racere. Hvem har skylden? Det har Sebastian Vettel, Charles Leclerc og hele holdledelse hos Scuderia Ferrari. Når situationen mellem kørerne er tilspidset, må aftalerne være skarpe, og prioriteterne være afstemt.

Lewis Hamilton fik en sjælden straf, hvilket endegyldigt gjorde Hamilton til ét af weekendens flop. Hamilton kvalificerede sig efter både Max Verstappen og Sebastian Vettel, og virkede aldrig for alvor som kandidat til Pole Position. Kloge disponeringer i løbet var Hamiltons opskrift til at slå en suveræn Verstappen, men Hamilton lod sig mærke af en dårlig følelse i raceren gennem det meste af løbet. Den sene påkørsel af Alexander Albon var ikke en værdig afslutning på den brasilianske weekend for verdensmesteren.

Nico Hülkenbergs tid i Formel 1 er ved at rinde ud, og tyskerens næstsidste løb blev desværre et rigtigt skidt et af slagsen. Renault har forbedret sig i løbet af efteråret, men ved kvalifikationen var begge Renault-racere kørt eftertrykkeligt bagud, hvor Hülkenberg var dårligste Renault-kører kun akkurat inden for top 15. Ved løbets ternede flag stod der også en 15. plads ud for Hülkenbergs navn, hvilket var hele 9 pladser efter holdkammerat Daniel Ricciardo. Ikke tilfredstillende for tyskeren der gerne vil forlade Formel 1 med et stærkt aftryk.