Et halvt år uden Formel 1: De styrkede

Når Formel 1-sæsonen skydes i gang i Østrig om præcis 1 uge, kan vi se tilbage på den længste Formel 1-pause i flere årtier. Findes der både vindere og tabere allerede nu i sæsonen 2020, selvom en vurdering kun kan basere sig på en lang ufrivillig pause? Svaret er ja. I dette indlæg er fokus på dem, der kommer styrket ud af pausen.

Formel 1 som e-sport er den store corona-vinder, og i særdeleshed de kørere der har prioriteret deres deltagelse i den midlertidige virtuelle løbsserie. Ferrari-kører Charles Leclerc og Williams-kører George Russell har været de altoverskyggende profiler i de digitale Formel 1-løb der erstattede de aflyste løbsweekender fra virkelighedens verden. Russell vandt det interimistiske mesterskab, men Leclerc er den kører, der har fået udvidet fanskaren mest ved stærk kørsel i kombination med gakkede indslag fra hjemmet i Monaco. Løbsserien har ikke bragt en revolution til Formel 1-verdenen, men den oplevede værdi for fansene har oversteget de indledende forventninger til initiativet.

Carlos Sainz Jr. har været en stor profil gennem flere sæsoner. Nu er de mange gode indsatser for Toro Rosso, Renault og McLaren kronet med et Ferrari-sæde fra næste sæson. Det er årets ubetinget største transfer, der nok var overraskende men ikke et decideret chok, når man tager alle faktorer omkring spanieren i betragtning. Sainz Jr. har været et underspillet talent i flere år, og nu hvor han afløser en lettere detroniseret Sebastian Vettel, giver det Sainz Jr. chancen for at bringe det underspillede talent frem til offentlig skue.

Double-header banerne Silverstone i Storbritannien og Red Bull Ring i Østrig har fået en gylden mulighed. Banerne skal levere 2 løbsweekender hver, og her har de chancen for at understrege, at den gamle generation af racerbaner ikke kan erstattes fuldkommen af de nye arkitektoniske baner, der er bygget fra midten af 2000´erne og frem til i dag. Silverstone og Red Bull Ring er nogle af de vigtige bærende søjler i den europæiske motorsports-DNA, og da de gamle baner ofte er i limbo i forhold til at få langvarige kontrakter som en del af Formel 1-kalenderen, får de nævnte baner med hele 4 løb muligheden for at vise sig uvurderlige som en del af Formel 1´s fremtid.