Ungdomsprogrammerne hos giganterne

Med Antonio Giovinazzi som reserve for Pascal Wehrlein i Sauber-raceren, og Lance Strolls debut hos Williams, så var der hele to fra Ferraris ungdomsprogram til start ved Australiens Grand Prix. Seneste mand fra Ferraris ungdomsprogram der fik chancen var Jules Bianchi, da han fik debut for Marussia i 2013. Med talenter som Charles Leclerc og Antonio Fuoco i Ferraris stald, så er der stadig masser af mulighed for, at få et spændende talent helt til Formel 1.

Det efterlader også et spørgsmål – når nu giganterne Mercedes, Red Bull og Ferrari (blandt flere) har så store talentmasser, bliver nogle talentfulde unge kørere “fanget” i spillet om Formel 1? Er det okay, at giganterne reserverer kørere i en ung alder? Eksemplerne er mange og seneste eksempel er fra sidste sæson, hvor Mercedes skulle finde plads til deres to store håb Esteban Ocon og Pascal Wehrlein, og de havnede begge i en Manor inden sæsonen var slut. Nu er deres veje som holdkammerater skilt, og man kan overveje om Ocon har fået fordelen hos Mercedes, ved at lande hos Mercedes-motorkøber Force India.

Har kørere som António Félix da Costa (Red Bull), Pierre Gasly (Red Bull) og Oliver Turvey (McLaren) spildt deres Formel 1-chance ved at være for tro mod ungdomsprogrammet? Det er svært at sige, men der burde nok udstikkes nogle regler fra FIA omkring netop ungdomsprogrammerne. Hvornår er de gældende? Hvor meget er de gældende? Hvad er fleksibiliteten i programmerne?

Jeg mener, at der skal være en minimumsalder før man kan indtræde i et ungdomsprogram, men tilsvarende også et maksimum på den periode, man som kører er låst af programmerne. Med andre ord: Man skal være kortere tid i lære, og hurtigere komme mod målet – ellers skal man have andre muligheder i karrierens bedste udviklingsår. Ungdomsprogrammerne hjælper uden tvivl mange kørere mod Formel 1, men spørgsmål er, om det efterlader en masse talenter uden den fleksibilitet der kræves, hvis man skal udfylde et tomt sæde midt i en sæson. Her kan man være fanget i leverandøraftaler og teamets politik, og derved være udelukket for værdifulde kilometer i en Formel 1-racer. Problemet i øjeblikket er, at der er meget få sæder i feltet, og kan man komme i betragtning i løbet af en sæson, så er det ærgerligt for en Ferrari Academy Driver, når det er en bil med Mercedes-motor som står først for. Et åbent spørgsmål til sæsonen kan være, om Pascal Wehrleins manglende form (grundet et uheld) kan gøre det ene Sauber-sæde til en åben slagmark mellem Ferraris italienske ungdomshåb Giovinazzi og Mercedes´ tyske ungdomshåb Wehrlein. Ferrari er motorleverandør til Sauber, så måske har Giovinazzi her en fordel?