'}}
Klar, parat, Belgien!

Formel 1-sæsonen ligner sig selv for en kort bemærkning, når Spa-Francorchamps i Belgien traditionen tro tager imod Formel 1-feltet i de sidste dage af sommeren. Banen er indbegrebet af Formel 1 og har sjældent skuffet, da især svingkombinationen Eau Rouge og Raidillon giver nogle af de mest spektakulære optagelser af Formel 1-racerne i aktion.

Festen er slut. Max Verstappens tusinder af fans - den orange hær - er ikke på lægterne i år, men det er en anden og mere væsentlig fest, der er permanent afblæst. Det af Mercedes døbte "Party Mode" er blevet forbudt fra og med den kommende weekend. Party Mode er en motorindstilling der primært bruges i kvalifikationerne, da det kan give motoren ekstra styrke for en kort periode - oftest maksimalt få omgange. At Party Mode er blevet forbudt er alene et forsøg på at minimere Mercedes´ dominans, men om det reelt vil virke sådan, vil lørdagens kvalifikation give svaret på.

Sebastian Vettel er spændende at følge, da han arbejder som "lone wolf" for øjeblikket. Han får løn og racer fra Ferrari, men den store ubetingede støtte der har præget Vettels tid hos Ferrari er fuldstændig forsvundet. Seneste løbsweekend i Spanien udstillede det dårlige forhold mellem den italienske arbejdsgiver og deres tyske medarbejder, men Vettel kørte konstruktivt til trods for de store frustrationer. Det er aktuelt en spændt situation for Vettel, da han kører uden support fra teamet, men samtidig skal han bevise sit høje niveau i en racer, der knapt kan køre med om pointene.

Alexander Albon er den kører i feltet der kæmper hårdest. Samtidig er han også den kører, der oftest giver sig selv et dårligt udgangspunkt. Ved Belgiens Grand Prix 2019 overtog Albon det eftertragtede Red Bull-sæde fra underpræsterende Pierre Gasly, men det seneste år siden skiftet har ikke været en ubetinget succes. Der er behov for en stærk belgisk weekend fra Albon, hvis han ikke skal miste sit sæde efter sæsonen. Albon har raceren til at kunne køre på podiet, men koncentrationen har glippet, når muligheden har været der. Der er fortsat muligheder i resten af sæsonen, men en snarlig podieplads er måske det der skal til, før Albon finder sig helt til rette som Red Bull-kører.