'}}
Farvel 2020 og godt nytår

Året 2020 er fortid om ganske få timer. Et på alle måder svært år for folkene i- og omkring Formel 1 hvor den besværede situation for verden som helhed gav en hel sæson afviklet på under 6 måneder. Hvis den store historiebog om 2020 skulle skrives ville jeg fokusere på nedenstående elementer, der har sat sig fast i erindringen fra året der gik.

Lewis Hamilton udlignede en ellers uopnåelig rekord. Briten er nu på linje med Michael Schumacher med 7 verdensmesterskaber. Kampen om årets verdensmesterskab blev aldrig decideret spændende, og selvom Hamilton missede Sakhirs Grand Prix, var de øvrige 16 løbsweekender nok til at sikre endnu en titel til samlingen. Schumachers rekord var én af dem man forventede aldrig kunne blive matchet. Rekorden er ikke slået endnu, men at den er udlignet er alligevel en utrolig bedrift, der fortjener den største anerkendelse.

Det blev ikke en amputeret sæson 2020, men tværtimod var kalenderens indhold det bedste i mange år. Baner som Imola og Nürburgring fik velfortjente comebacks og helt nye tilføjelser som Mugello og Portimao viste sig mere end egnede til Formel 1-brug. Mange Formel 1-fans har fået øjnene op for en helt ny måde at køre racerløb på efter de har set den nutidige generation af Formel 1-racere indtage nogle af de baner der blev bygget i en tid, hvor der var fokus på kvaliteten i racerløbene. Desværre bliver kalenderen fra 2020 en engangsfornøjelse, men oplevelserne fra i år vil varer ved.

Romain Grosjean overlevede Formel 1´s værste uheld i dette årtusinde. Det er svært at finde de rette ord til at beskrive TV-billederne fra Grosjeans uheld ved Bahrains Grand Prix. Det var sindssygt - ganske enkelt. Hvad der overhovedet ikke er til at forstå er at Grosjean i dag er i fuldt vigør. Eneste tilbageværende fysiske mén er en brandsåret hånd, men det er en billig pris for at have kravlet ud af en brændende og iturevet racer. Det er et uheld der aldrig nogensinde vil blive glemt, og et vidnesbyrd om de mange effektive sikkerhedstiltag der er taget i Formel 1 siden 1970´erne og frem til det stadigt fortløbende sikkerhedsarbejde i dag.

Godt nytår.