Lort med F

Det går stærkt i Formel 1-land for tiden. Den ene nyhed erstatter den anden. Nye racere, nye kørere, nye sponsorer, nye hjelme og pre-season test er startet i dag. Man glemmer alt om gårsdagens nyheder, når morgendagen rammer. Er der en nyhed vi bør dvæle lidt mere ved, er det samarbejdet fra og med 2026 mellem Ford og Red Bull. En motorsportsiagttager sagde for år tilbage: "Ford - det er lort med F". Fonetisk er der måske en pointe, men ortografisk og historisk er sagen en anden.

Racing pedigree

Jeg kan godt forstå, hvis Fords stort anlagte udmelding i starten af februar er røget i glemmebogen. Vi ser frem mod sæson 2023, og den første Ford-motor kommer i aktion om 3 år. Tidshorisonten er lidt utopisk på nuværende tidspunkt. Hvad der er interessant er, at de forsvarende verdensmestre fra Red Bull vælger en i nyere tid uprøvet motorleverandør til deres ad infinitum ambitiøse Formel 1-indsats. At kalde Ford for Formel 1-novicer, er dog at gå et skridt for langt. Her er tale om den 3. mest vindende motorenhed i Formel 1. Dette faktum til trods for, at der ikke har været en Ford-motor i en Formel 1-racer i 19 år. Seneste sejr for en Ford-motor - som ret beset hedder Cosworth når vi taler Formel 1 - ligger 24 år tilbage. Seneste verdensmester med en Ford-motor i bagsmækken blev kåret for 29 år siden. Ford forlod Formel 1 i 2004, hvor det hedengangne Jaguar-hold overgik til selvsamme Red Bull Racing, som nu skal samarbejde med Ford. 'What goes around comes around' gælder også i Formel 1, om end det i dette tilfælde med Red Bull menes positivt.

Med Ford er der tale om en motorleverandør, der har indbegrebet af 'racing pedigree'. Et flergrenet stamtræ inden for motorsport. Fra periodevis succes i Formel 1 fra slutningen af 1960erne og frem til starten af 1990erne, sejre på Le Mans med Ford GT40 og i nyere tid rally. Ford har bagkataloget i orden, og med Fords storsatsende motorplaner for fremtiden kunne det åbne døren for flere hold i motorsportens kongeklasse. Hvis der kommer flere motorfabrikanter i Formel 1, kan eksempelvis Ford levere motorer til eventuelle nye hold, der ikke selv har en bilfabrikant i ryggen, der kan producere racerens power unit. Andretti Autosport vil meget gerne være det 11. hold i Formel 1. Mon ikke der kunne være et interessant match mellem de to amerikanske giganter? Det bliver spændende at se, om det nye samarbejde med Red Bull kan give en Ford-motor den næste tur øverst på podiet. Det vil i så fald blive sejr nummer 177 i Formel 1.