'}}
Den episodiske hukommelse pt. 3

Det er svært at huske alle elementer fra den afsluttede Formel 1-sæson. Der var frekvenser, der nærmest ikke blev registreret, før de blev glemt igen. Heldigvis var der også oplevelser fra året der gik, der for mig vil stå som definerende. Reservetjansen Nyck de Vries udfyldte ved Italiens Grand Prix er den sidste af tre artikler om højdespringerne til den episodiske hukommelse for 2022.

Supersub

I moderne Formel 1 sker det meget sjældent, at en kører bliver byttet ud undervejs i sæsonen eller at der er behov for reservekørerne. De senere år med corona-virus har ændret på dette. Nu er det af højeste relevans, at reservekørerne er 100 % klar til at træde til. Ved Italiens Grand Prix havde hollandske Nyck de Vries en planlagt optræden for Aston Martin ved fredagens første træning. Reservekører hos Mercedes er de Vries og med motorleverancer fra Mercedes til både Aston Martin og Williams, er båndene tæt knyttet til de to teams. Mellem fredag og lørdag får Williams-køreren Alexander Albon blindtarmsbetændelse og er ude af løbsweekenden. Alsidige de Vries måtte springe til. Fredag kørte han Aston Martin. Lørdag og søndag hed arbejdsgiveren Williams.

Værd at bemærke i forhold til vikarrollen er kompleksiteten. Aston Martin-raceren er helt anderledes end Williams-raceren, der igen er markant anderledes fra den Mercedes-racer de Vries normalt tester. Én ting er at deltage i en fredagstræning, noget andet er at skulle køre en kvalifikation og et Grand Prix uden at have gjort det før. Hertil er en vigtig indskudt detalje, at Williams-raceren har været sæsonens dårligste målt på performance. Williams nåede kun at skrabe 8 point sammen for hele sæsonen. At de Vries udkvalificerede holdkammerat Nicholas Latifi og scorede point med en 9. plads i selve løbet, er en solstrålehistorie. Indsatsen endte med at indtjene teamet 1/4 af samlede pointhøst for 2022. Med sin reservetjans kørte de Vries det sidste søm i Latifis karriere-ligkiste, og sikrede sig samtidig et fast Formel 1-sæde for 2023 hos Scuderia AlphaTauri.

En stor ulempe for de Vries er, at han nu har fået prædikatet "Supersub" - en uovertrukken indskifter - hvorfor forventningerne til hans sæsondebut næste år er relativt høje. Seneste rookie-supersub var Stoffel Vandoorne. Et pointgivende indhop i 2016 gav det belgiske talent et fast sæde og en masse hype til 2017-sæsonen. Forventningerne blev aldrig indfriet, og den ene gang som indskifter endte som højdepunktet i Formel 1-karrieren til trods for 2 fulde sæsoner hos McLaren.

Vi må håbe, at den flotte weekend fra de Vries kun var en forsmag på det der venter, så den imponerende indsats på Monza-banen ikke viser sig som en engangsforestilling.