'}}
Pre-season test 2019

De første tests i 2019 er overstået. Nogle teams har fået øget deres forventninger til den kommende sæson, mens andre teams er vendt bekymret tilbage til fabrikken. Hvad kan vi tage med fra den første testuge?

Top:

Ferrari er på toppen, selvom de ikke formåede, at sætte den hurtigste tid set over hele testugen. Det italienske team har til gengæld vist sig som det mest konsistente tophold på tværs af testdagene. Både Sebastian Vettel og Charles Leclerc har kørt imponerende "kvalifikationstider" og de såkaldte long runs, hvor der blev testet længere distancer. Der er deja-vu over Ferraris uge - den ligner den første testuge i 2018. Ferrari er umiddelbart kommet stærkest ud af vinteren, og er hurtigt blevet benchmark for de øvrige teams.

Renault endte med at sætte den hurtigste tid i den første testuge, og fortsætter den opadgående kurve siden deres comeback under eget navn i 2016. Efter min vurdering er kørersammensætningen Daniel Ricciardo og Nico Hülkenberg feltets uden sammenligning stærkeste, hvorfor de også spiller en stor rolle i Renaults gode form. Ikke desto mindre havde Renault en meget konsistent uge, hvor man dog ikke skal lade sig forblænde af ugens hurtigste tid fra Hülkenberg. Det bliver spændende om Renaults medvind fortsætter i den kommende uge.

McLaren var ugens positive overraskelse. Hverken Carlos Sainz Jr. eller Lando Norris leverede mirakler i racerne, men de leverede lige dét, der skulle til: Positive tendenser. Situationen hos McLaren har længe været så kritisk, at ugens tests var overraskende stabile. Har McLaren knækket koden til faste top 10-placeringer?

Flop:

Williams havde et decideret håbløst 2018. Optimismen ved præsentationen af årets racer var smittende, og en frisk ny start ventede. Troede de fleste. Williams havde ikke raceren klar til tiden, og missede 2,5 ud af 4 testdage. Når raceren var på banen virkede den som den mest usikre og skrøbelige af alle de deltagende teams. Williams skal i den kommende testuge bevise, at de også kan komme ned i 1:19-tider, da alle andre teams har været dernede tidsmæssigt. Ellers vil de endnu en sæson være isolerede statister i Formel 1.

Mercedes er sjældent på floplisten, men det ligner for 2. år i træk, at verdensmesterens racer kommer ud af vinteren 2-3 skridt efter Ferrari. Den Mercedes-racer der sluttede 2018-sæsonen var skræmmende i forhold til fart og køreegenskaber - det har 2019-versionen endnu til gode at vise. Der er slet ikke tvivl om, at raceren vil blive forbedret, og Mercedes har ikke haft en decideret dårlig første testuge. De virker dog langt fra Ferrari lige nu, hvilket er skuffende.

Haas havde en ustabil første testuge. Alt for mange gange måtte "fejebladet" ud efter en stoppet Haas-racer, hvor især Romain Grosjean havde nogle uheldige sessioner. Selvom Haas fik sat nogle respektable tider, må det være bekymrende for amerikanerne at se, hvordan Renault synes at have lagt et ekstra niveau på i forhold til sidste år. I 2018 kæmpede Haas med Renault om konstruktørverdensmesterskabets 4. plads, og i den henseende syner Haas bagud her fra starten af året.

Racerne rammer asfalten igen på tirsdag fra kl. 09.00.