'}}
De nye rockstjerner

Christian, James, Toto, Mike og Frédéric? Lyder det som et boyband fra 1990erne eller som de definerende karakterer hos Formel 1-holdene anno 2023? Svaret er, at navnekombinationen klinger som et boyband, men det er cheferne for henholdsvis Red Bull, Williams, Mercedes, Aston Martin og Ferrari. Hvordan er vi kommet på fornavn med kransekagefigurerne?

Fra ingeniør...

Tidligere var de enkelte holds ledere alle tilbagetrukne ingeniørtyper der helst lod holdet og især kørerne være ansigtet udadtil. Det handlede for teamcheferne først og fremmest om, at være med til at skabe raceren. Udtalelser til pressen var oftest af meget faktuel karakter og dette længe før, at den almene Formel 1-fan for alvor havde fået interesse i, hvordan en racer minutiøst er opbygget. Ugentlige "Tech Talks" giver her i moderne tider den pædagogiske indgangsvinkel til hvad der i en ikke så fjerntliggende fortid kun var ingeniør-lingo. Op til årets Formel 1-sæson har de mest diskuterede personer ikke været kørerne, men derimod de skift der har fundet sted blandt teamcheferne. Den mangeårige Mercedes-protegé James Vowles til Williams og Frédéric Vasseur fra Alfa Romeo til Ferrari har været de største fokuspunkter her i vinterdvalen for Formel 1.

... til rockstjerne

Pionererne der blev den første generation af rockstjerner var Jean Todt og Ross Brawn. Franskmanden og englænderen var de strategiske hjernevindinger bag Michael Schumachers urørlige Ferrari-år 2000-2004. Det blev med Ferrari-makkerparret for første gang ikke undervurderet, at selv med en af verdens bedste kørere, var det også personerne med høreværnene på pitvæggen, der havde en andel i succesen. Todt og Brawn var dygtige håndværkere, men manglede udstrålingen som rockstjerner. Først i 2012 kom den mest toneangivende rockstjerne i nyere tid ind på Formel 1-scenen. Toto Wolff. Ansigtet på Lewis Hamiltons- og Mercedes´ succes i det forgangne årti. Toto er ikke ingeniør og ikke formelt uddannet som teknologisk mastermind. Alligevel er østrigeren en meget fremtrædende bidragsyder til 'totalteatret' Formel 1. At sporten ikke kun afgøres på asfalten men også ved investeringer, diplomatiske intentioner og kommunikativt overtag.

Selvom Christian Horner har været teamchef hos Red Bull siden deres start i Formel 1 i 2005, var det først efter rivaliseringen med Toto Wolff og Mercedes i midten af 2010erne, at Horner blev opfattet som en rockstjerne. Herefter rullede 'rockstjerne-snebolden' for de øvrige teamchefer. Totos fremtoning gjorde medierne og fans interesserede i den rolle teamcheferne spiller i forhold til ledelse af holdet, håndtering af kørerne samt som ikke-uvæsentlig bidragsyder til helhedsoplevelsen af en Grand Prix-weekend. Til tider overstråler teamcheferne kørerne. Eksempelvis Günther Steiner der med sin rockstjerne-kultstatus har overstrålet de kørere, der har repræsenteret Haas i de senere år. Med Netflix-serien "Drive to Survive" og en stadig voksende massiv global tv-dækning af Formel 1 er der ingen vej tilbage for teamcheferne. Deres interne rivalisering, deres udtalelser og deres vurderinger er af højeste interesse for journalister, eksperter og fans. I nogle tilfælde kommer udtalelser fra pitvæggen lige frem før kørernes egne udmeldinger om tingenes tilstand. Skulle teamcheferne med deres nuværende popularitet vælge at gå sammen i det indtil nu imaginære boyband, er der grobund for en kommerciel verdenssucces.