Det singaporeanske Grand Prix havde vanen tro flere perioder med Safety Car. Selvom Safety Car-situationerne spillede en afgørende rolle for pointfordelingen i midterfeltet, blev der aldrig rigtig spænding om sejren. Hvad kan vi tage med fra Marina Bay Street Circuit?
Top:
Sebastian Vettel gjorde præcis det han skulle, hvilket sikrede ham den første sejr i over 1 år. Det var en kæmpe forløsning for Vettel, da han har haft nogle ustabile uger rent indsatsmæssigt, og var i Singapore domineret af holdkammerat Charles Leclerc helt fra fredag og indtil pitstop-runden ved søndagens løb. Da Vettel først kom i føring, gav han eksempler på sine overlegne evner fra front af feltet, og Vettel er nu alene i spidsen som den mest vindende i "F1 Night Race" med 5 sejre. Selvom Vettel nu har en frisk sejr, er han fortsat presset til at levere, da Leclerc følte sig som den reelle vinder i Singapore, hvis ikke Ferrari havde hjulpet Vettel via strategien.
Pierre Gasly har taget degraderingen fra Red Bull til Toro Rosso med oprejst pande, hvor man kunne have frygtet det modsatte, som beskrevet i optakten til Belgiens Grand Prix. Franskmanden viste sig som én af de stærkeste kørere i midterfeltet under søndagens løb, hvor han fik gode point med en 8. plads og sluttede milevidt foran sin holdkammerat Daniil Kvyat. Red Bulls specialrådgiver Dr. Helmuth Marko har bekræftet, at Gasly fortsat kan være i spil til Red Bull-sædet ved siden af Max Verstappen i 2020, og Gasly har tydeligvis taget kampen op.
Nico Hülkenberg har vist høj moral i de seneste uger til trods for fyresedlen fra Renault. Hülkenberg ligner en mand, der er i gang med de sidste måneder af Formel 1-karrieren, hvilket er ret utroligt, når man tager Singapores Grand Prix in mente. Tyskeren kørte Renault-raceren i Q3 ved kvalifikationen, og fightede sig til 2 point i løbet. Selvom Daniel Ricciardo i få perioder har vist sig bedre kørende i indeværende sæson, har Ricciardo ikke domineret sin holdkammerat Hülkenberg, hvorfor det virker helt ude af proportioner, at "The Hulk" står uden et Formel 1-sæde for fremtiden.
Flop:
Valtteri Bottas har gang i en stærk Formel 1-sæson generelt set i 2019, men siden sommerpausen er finnen røget tilbage i rollen som 2. kører. Det kan diskuteres, om det var fair at holde Bottas tilbage med et strategisk kald, så holdkammerat Lewis Hamilton efter sit pitstop kom ud foran Bottas. Desværre bragte Bottas sig selv i situationen med en ringe kvalifikation om lørdagen, der var under, hvad der kan forventes af ham. Næste stop er Rusland, hvor Bottas skal sejre for ikke at ende sæsonen udelukkende som hjælper for Hamilton.
Carlos Sainz Jr. havde givet sig selv et fremragende udgangspunkt for point, da han kvalificerede sig efter Mercedes-, Red Bull- og Ferrari-racerne som nummer 7. På løbsdagen blev det aldrig Sainz Jr.´s aften på Marina Bay Street Circuit. Efter kontakt med en konkurrent var Sainz Jr. isoleret en hel omgang efter feltet det meste af løbet, og selvom et par Safety Car-perioder gav tid til "damage control", skulle spanieren have taget point med sig fra Singapores Grand Prix for at cementere sin 7. plads i verdensmesterskabet.
Romain Grosjean burde have haft et enkelt point ud af weekenden da omstændighederne uventet spillede hans vej, men franskmanden manglede køligheden i de høje temperaturer. En dårlig kvalifikation, en dårlig løbsstart og en utrolig klodset påkørsel af George Russell endte alt sammen med en 11. plads og dermed ingen point. Grosjean havde muligheden mod slutningen på det blødeste dæk, men muligheden glippede da både Haas-raceren og Grosjean manglede de sidste procenter for at køre sig i spil til point.