På 23-års dagen for Roland Ratzenbergers død på Imola blev der afholdt et spændende Grand Prix i Rusland. Hvad kan vi tage med os fra Sochi-banen?
Top:
Valtteri Bottas er ikke til at komme uden om, når vi taler toppræstationer over weekenden. Bedste Mercedes-kører i kvalifikationen, en super veltimet start og ikke mindst et næsten fejlfrit løb. Bottas´ blokering af hjulene i sidste tredjedel af løbet var hans eneste fejl. At Bottas kunne køre en bil til sejr med så tydelige vibrationer fra forhjulene var STOR klasse! Selvom det ligger i kortene, at Bottas skal spille andenviolin til Lewis Hamilton i denne sæson, så tror jeg, at der er mere i vente fra finnen.
Force India fik nok engang point til begge biler. Holdets stabilitet i sæsonen indtil nu er imponerende. Ingen store kvaler eller vilde sats - blot sikre point på kontoen hver gang. Stabiliteten kan bringe Force India langt i konstruktørmesterskabet 2017, da de øvrige hold i midterfeltet har problemer med niveauforskellen mellem deres to kørere. Se blot på Williams og Renault. Ruslands Grand Prix sikrede Sergio Perez 8 point (for en 6. plads) og Esteban Ocon 6 point (for en 7. plads). Mere end godkendt.
Eddie Jordan er helt i top. Efter præmieceremonien i Rusland kan der ikke være mange Formel 1-fans som IKKE savner Jordan-holdet. Selvom det er over 10 år siden at Jordan-holdet lukkede (Force India er bygget på resterne af Jordan), så bliver man bragt tilbage til dengang, hvor Eddie Jordan spillede trommer og underholdt ved hvert eneste løb. Eddie Jordan er en herlig karakter, og hans podieoptræden til præmieceremonien vidner om, at Liberty Media (som ejer Formel 1) burde lytte lidt mere til Jordan, når det handler om iscenesættelse af sporten.
Flop:
For en del år siden havde Danmarks Radio et børneprogram der hed: "Nu er det ikke sjovt længere". Det må være McLarens mantra for tiden. At den evigt optimistiske McLaren-mand Eric Boullier ryster opgivende på hovedet, siger egentlig det hele. Eddie Jordan (apropos) udtalte ved Ruslands Grand Prix, at han tror på, at Jenson Button kommer på podiet for McLaren i Buttons comeback-løb ved Monacos Grand Prix. Om en måned får vi svaret på den spådom.
Haas er et af weekendens flop. Hvorfor er bremsesituationen ikke løst for længst? Sidste sæson var problematikker omkring bremserne med til at ødelægge en stor del af sæsonen for det amerikanske team. Nu er Haas ved at teste en ny bremseleverandør, men er det ikke lidt sent? Hvis det virkelig er bremseproblemer der koster Romain Grosjean en hel weekend (som i Rusland), hvad kan det ikke gøre ved resten af sæsonen? Nu var Grosjeans exit i første sving delvist selvforskyldt, og Grosjeans øvrige problemer i løbet af Rusland-weekenden er forklaret som generelle balanceproblemer med bilen. Haas skal finde en snarlig løsning, da sæsonen indtil nu ikke har været prangende i forhold til bilens potentiale.
Red Bull må også tage en "flop"-titel med fra Rusland. Det kan delvist tilskrives Ferrari. Jo stærkere Ferrari er blevet, desto mere er Red Bull havnet i et tomrum mellem toppen (Mercedes og Ferrari) og resten af feltet på den anden side. Red Bull venter på nye motoropdateringer som (måske) implementeres allerede fra Spaniens Grand Prix om 14 dage. Alternativt så er det først fra Canadas Grand Prix, at der kan ses forbedringer på energidrik-racerne. Daniel Ricciardos exit fra løbet i Rusland (og tilhørende rådvildhed fra teamet over radioen) vidner om et hold, der skal finde sig selv i 2017-sæsonen.