'}}
Formel 1 er tilbage!

Nu står det skrevet sort på hvidt; Formel 1 er tilbage. Organisationen bag motorsportens kongeklasse har fremlagt køreplanen for sæsonens foreløbigt 8 første løbsweekender, der alle bliver på europæisk grund. Der er eksotiske tilføjelser på kalenderen såsom "70 års jubilæums Grand Prix" og "Steiermark Grand Prix", men reelt er der tale om gode gamle kendinge bag de nyskabte Grand Prix-benævnelser.

Der er for første gang i én Formel 1-sæson hele to double headers. Begrebet dækker over, at der køres på samme bane to løbsweekender i træk, hvor der bliver fundet en vinder for hver af weekenderne nøjagtigt som Grand Prix-genren foreskriver. Det bliver asfalten på henholdsvis Silverstone i Storbritannien og Red Bull Ring i Østrig der samlet set skal levere hele 4 Grand Prix-weekender (Storbritanniens Grand Prix, 70 års jubilæums Grand Prix, Østrigs Grand Prix og Steiermark Grand Prix), hvor de første par uger i Østrig bliver sæsonåbneren. Forudsætningerne for sæsonstarten er, at organisationen bag Formel 1 har udtænkt logistikken omkring holdenes bevægelser på baneområdet og i det omkringliggende samfund, hvilket skulle kunne gøre afviklingen mulig og forsvarlig. Den altafgørende ændring er naturligvis, at tilskuere udelades.

Nogle af de mest seværdige løb der er kørt i de senere år har fundet sted i enten Storbritannien eller i Østrig, hvorfor der er nok at glæde sig til. Banerne indbyder til underholdende racerløb, og det er samtidig baner hvor størstedelen af holdene klarer sig hæderligt. Det bliver svært for outsiderne - alle andre end Mercedes, Red Bull eller Ferrari - at vinde på netop de to baner, men topholdene har tidligere demonstreret utrolige indbyrdes dueller i allerhøjeste gear på både Silverstone og på Red Bull Ring. På papiret kan en double header ligne en nem- og praktisk beslutning, men kvalitetsmæssigt kunne Formel 1-organisationen ikke have fundet to baner med så høj klasse til netop double header-formatet der agerer startskud til en lettere amputeret sæson.