Formel 1-feltet går nu på velfortjent sommerferie. Hvad kan vi tage med fra weekendens ungarske Grand Prix?
Top:
Fernando Alonso viste sig nok engang som en af feltets dygtigste kørere. En flot 6. plads til den underudviklede McLaren-racer er mere end godkendt, og at sætte den hurtigste tid i hele løbet viser at Alonso stadig kan. Flotte dueller med Carlos Sainz Jr. var det mest seværdige i et Grand Prix med sporadisk underholdningsværdi. Da podieceremonien blev forstyrret af en solbadende Alonso, der ønskede alle en god ferie, så understregede den tidligere dobbelte verdensmester sin personlige underholdningsværdi - til alles store fornøjelse.
Kimi Raikkönen var uden tvivl "driver of the day" - hvilket han også blev officielt valgt til efter dagens Grand Prix. Det kræver sin kører, at kontrollere sit eget talent, og stadig få det maksimale ud af raceren, når Raikkönen blev tvangsindlagt som "narkoselæge" for en døende Sebastian Vettel. Vettel overlevede på, at Raikkönen er en kører i balance, der kan se ud over sin egen næse. Noget den pyramidedansende tysker kunne lære noget af. Flot kørt af Raikkönen.
Paul Di Resta er også i top. Hvis du forestiller dig, at en erfaren svæveflyvepilot sætter sig ind i et F16 jagerfly for at løse en konkret opgave, så har du indholdet af Di Restas weekend. Efter kvalifikationen høstede Di Resta store roser, og det er helt sikkert, at mange teams ville ønske, at have en hurtig og sikker mand som skotten i deres team. Di Resta kørte et stabilt løb i bunden af feltet, og havde en flot racepace. En superreserve i Formel 1-sammenhæng.
Flop:
Haas er weekendens store flop. Det amerikanske team er efterhånden noget ustabilt. Deres to kørere leverer kun i glimt, og materiellet virker skrøbeligt. Romain Grosjeans fejl på bilen kan til dels tilskrives en menneskelig fejl, men holdet syner mere som en "backmarker" end en egentlig udfordrer til Renault og Force India i midterfeltet. Begge kørere hos Haas er også i teamet i 2018, men fortsætter Haas med Ferrari-motorer, så er det meget tvivlsomt om dette sker i praksis - den nuværende form taget i betragtning. Kan man forestille sig Antonio Giovinazzi og Charles Leclerc i Haas-racerne anno 2018? Ja, hvis du spørger mig.
Ferrari-ledelsen. Når der er løb i Europa i midten af sommeren, så er det næsten obligatorisk, at Ferrari hiver stenansigterne fra ledelsesgangen med ud til løbene. Når de er med, så skal Ferrari vinde, og den højest lønnende "1. kører" skal gerne vinde. Ferrari-ledelsen i pitten hjalp Sebastian Vettel til sejr, og ligesom ved Monacos Grand Prix, stjal ledelsen en sejr fra Kimi Raikkönen. Formel 1-sporten står som den store taber, når det handler om subjektiv strategisk ledelse i stedet for den hurtigste mand på banen.
Max Verstappen er også et af weekendens flop. Verstappen kørte et flot løb i Ungarn, men påkørslen af teamkollega Daniel Ricciardo trækker voldsomt ned. Påkørslen virkede nærmest forsætlig, og helt på sin plads, så blev Verstappen tildelt en straf. Sådanne aktioner tiltrækker stor opmærksomhed, og de store teams vil helt sikkert genoverveje deres interesse i Verstappen, når han tydeligvis hellere ofrer holdet end sig selv.