Knæk din kage, Formel 1 er tilbage

Har du her på årets første Formel 1-dag knækket lykkekagerne med forudsigelser for 2023? Hvis du endnu ikke har haft fat i en af de tandknækkende 'fortune cookies', får du her 5 dristige forudsigelser om sæsonen der venter. Alle udsagn nedenfor er selvopfundne "hjemmebagte lykkekager", hvis vi skal holde fast i metaforen. Om der er hold i postulaterne, må du selv konkludere ved sæsonafslutningen i november.

Lewis Hamilton vinder sit 8. verdensmesterskab

Hvorfor? Fordi det snart er sidste udkald for Lewis Hamilton. Selvom Hamilton måtte blive yderligere 1-2 år i Formel 1, er det med holdkammerat George Russells fremadstormende karriere ikke længere givet, at Hamilton bliver prioriteret hos Mercedes. Finder Hamilton det momentum vi kendte ham for i årene 2018-2020, er han svær at stoppe. Hamilton vil manifestere sig ultimativt, hvis han formår at vinde det hidtil umulige verdensmesterskab nummer 8.

Hvorfor ikke? Både Hamilton og Mercedes ramte muren i 2022. Mercedes brugte det meste af det forgangne år på at løse racerens gordiske knude. Hamilton synede som et såret dyr, og virkede mentalt ramt af den for ham traumatiske afslutning på 2021-sæsonen. Det lader ikke til, at Mercedes endnu er helt ved fordums styrke, men er den 7-dobbelte verdensmester det?

Fernando Alonso slutter i top 5 i verdensmesterskabet og får en sejr

Hvorfor? Alonso var i momenter af sidste sæson den stærkeste kører i feltet efter urørlige Max Verstappen. Alpine-racerens lunefulde stabilitet gav Alonso en samlet 9. plads sidste år, hvilket slet ikke gjorde indsatsen ære. Alonsos nye arbejdsgiver Aston Martin ser ud til at have forbedret sig markant, hvilket skal blive det vitale fundament for en stærk kampagne fra den spanske veteran eventuelt krydret med en sejr.

Hvorfor ikke? Fordi Alonso har lavet en klassisk Alonso. Et skifte til et nyt hold hvor det er et kæmpe spørgsmålstegn, om det reelt er et konstruktivt match. Det er helt sikkert, at Alonso igen sidder bag rattet i en racer, hvor hans evner er større en racerens ditto. Denne velkendte ubalancerede kombination ender oftest med en god portion uforløste løbsweekender og manglende point på kontoen.

Nico Hülkenberg får en podieplacering

Hvorfor? Den tilbagevendte tysker har været et mobbeoffer på sociale medier i en årrække grundet karrierens manglende podieplacering. Talentet er uomtvisteligt, Formel 1-erfaringen er veludbygget, men det er aldrig lykkedes med en tur på skamlen. Haas-raceren er ikke til et podium som udgangspunkt, men uransagelige omstændigheder skaffede Kevin Magnussen en Pole Position sidste år. Kunne en lignende kuriositet sikre et podie til 'Hulk'?

Hvorfor ikke? Haas-raceren har endnu at bevise, at den under regulære forhold kan køre sig i top 8. Derfor er de materielle podieforudsætninger for Hülkenberg ikke overvældende. Læg hertil at det tidligere har tydet på, at Hülkenbergs vanlige kølige overblik har svigtet ham, når duften af top 3 blev for stærk.

Oscar Piastri slutter foran Lando Norris i den samlede stilling

Hvorfor? Piastri er den mest profilerede rookie i år, omend det er uklart, hvordan han vil håndtere at sidde i en Formel 1-racer. For første gang siden Carlos Sainz Jr. forlod McLaren i 2020 kan Lando Norris blive reelt udfordret af en holdkammerat. Piastri har vist holdbarhed som mester i Formel 3 og i Formel 2, hvilket Norris ikke formåede, da han slog sine folder i de førnævnte løbsserier.

Hvorfor ikke? Fordi Norris har 4 Formel 1-sæsoner under bæltet. Den erfaring Norris har opbygget burde på papiret være nok til at dominere Piastri i en stor del af sæsonen og især i sæsonstarten. Selvom Norris led under McLarens nedadgående formkurve i sidste sæson, var hans niveau fra sæson 2021 af høj kaliber.

Ferrari bliver den mest vindende konstruktør i 2023

Hvorfor? Ferrari har feltets stærkeste kørersammensætning kun matchet af Mercedes. Får Charles Leclerc og Carlos Sainz Jr. det til at fungere, kan de hver især få en række sejre i en lang sæson med over 20 løb. Begge køreres topniveau er nok til at sikre en håndfuld sejre individuelt, såfremt Ferrari-raceren kan levere den nødvendige stabilitet.

Hvorfor ikke? Lige så højt Sainz Jr. og Leclercs topniveau er, lige så lavt er bundniveauet. Der er for mange svipsere over en hel sæson, hvorfor den altafgørende kontinuitet udebliver. Ferrari-raceren har det med at tabe pusten i sæsonens sidste tredjedel, hvorfor sejre i efteråret har været en mangelvare i en årrække.

God fornøjelse med sæsonstarten

Nu er de små sedler taget ud af lykkekagerne. Herfra er det kun at vente på, om påstandene forbliver påstande eller bliver sande forudsigelser.