Grand Prix nummer 1.000 blev ikke det store festfyrværkeri, man ellers kunne have håbet. Mercedes kørte en sikker 1-2 sejr hjem uden nævneværdig konkurrence fra det øvrige felt. Hvad lærte vi ellers i Kina?
Top
Mercedes havde feltets bedste racer, og formåede at bruge den helt rigtigt. Valtteri Bottas viste med en flot Pole Position, at han er en værdig holdkammerat til Lewis Hamilton. Hamilton var i fuld kontrol hele søndagen, hvor hans dominans af feltet næsten var skræmmende. Mercedes italesatte over radioen, at det kunne blive tæt mellem de to Mercedes-kørere mod slutningen af løbet, men det viste sig kun som en teoretisk beregning.
Alexander Albon blev valgt til "driver of the day", og kørte et meget veldisponeret løb. At starte fra pitten i en Toro Rosso-racer giver ikke umiddelbart håb om point, men Albon kørte sig reelt til 10. pladsen med flere flotte aktioner undervejs. Albon kom lidt overraskende i Formel 1 op til denne sæson, men med point i to ud af sæsonens første tre løb er det en meget godkendt sæsonstart.
Pierre Gasly fortjener også ros. Alt imens verdens Formel 1-eksperter pointerer at afstanden er for stor mellem Gasly og holdkammerat Max Verstappen, bør fokus i stedet være på det som lykkes. Franskmanden er stadig ved at lande i teamet, og 6. pladsen i Kina var et rigtigt godt resultat. Gasly satte en ambitiøs ambition med to omgange igen, hvor han gik efter hurtigste omgang og det dertilhørende ene point. Det lykkedes for Gasly, hvorfor hans weekend slutter på toppen.
Flop
Daniil Kvyat er kendt som "the torpedo", og starten på Kinas Grand Prix bragte minderne tilbage til 2016, hvor Kvyat var alt for aggressiv i de første sving. Dengang kostede det kaos for de to Ferrari-racere - i 2019 kostede det kaos for de to McLaren-racere. Kvyat fik helt fortjent en straf, og når russerens urutinerede holdkammerat Albon samtidig fik point, må Kvyats weekend betegnes som et flop.
Haas var igen uden for pointene. Det amerikanske team leverede ikke en dårlig weekend - forventningerne til dem er derimod sat for højt. Både Romain Grosjean og Kevin Magnussen kørte en flot kvalifikation, og farten i løbet var i perioder ganske god. Haas´ resultater de seneste år gør, at forventninger om point er til stede ved hvert eneste løb, hvilket måske ikke er helt berettiget.
Lance Stroll var et flop i Kina. Selvom Sergio Perez er mere rutineret, skal Stroll være tættere på sin holdkammerat, end han var i Shanghai. Særligt i kvalifikationen er det ikke godt nok, at Stroll ikke får raceren i Q2. Den dårlige kvalifikation gav et svært udgangspunkt til løbet, men da Perez fik kørt sig til point fra en 12. plads, skulle Stroll have disponeret sit løb således, at han kunne køre med om 10. pladsen mod afslutningen.