Årets første Grand Prix vel overstået - hvad kan vi tage med fra "down under"?
Top:
En anden vinder end en Mercedes. Uden at det skal blive helt anti-Mercedes, så har det traditionelt været et godt aktiv for sportens popularitet, når et meget dominerende holds stime bliver brudt. Som ved Michael Schumachers sejrsstime i start 00´erne og Sebastian Vettels uhørte dominans i start 10´erne, så var det lyspunkter Formel 1-fans husker, når en anden konstruktør (eller bare den såkaldte "No. 2 driver") vandt et løb. Derfor var det et glædeligt lyspunkt for sporten som helhed, at en Ferrari langt om længe fik indløst det potentiale der er i bilen og motoren fra Maranello.
Stemningen var som altid i top, og selvom weekenden desværre var alt for ubarmhjertig overfor hjemmebanefavoritten Daniel Ricciardo, så viser Australien år efter år, at et Grand Prix i landet er et "must have" for enhver sæson. Måske man kunne ryste puljen og gøre Australien til sæsonafslutningen? En af de mest historiske sæsonafslutninger var netop i Australien i 1994, hvor det var Adelaide der lagde asfalt til.
Esteban Ocon var - foruden superreserven Antonio Giovinazzi - et af lyspunkterne på kørersiden. Hans duel med Fernando Alonso og Nico Hülkenberg var et af løbets bedste TV-momenter, og han viste, at han ikke er bange for, at tage et trin op til Force India. Der er ingen tvivl om, at Formel 1-fans verden over (og måske Mercedes-ledelsen?) forventer mere eller mindre faste optrædener i pointene fra franskmanden. Kan han fortsætte stimen?
Flop:
Feltets størrelse! Formel 1 skal have et minimum af 12 hold, hvis du spørger mig. Her taler vi om et minimum af hold. Et felt med 20 er uacceptabelt, selvom nogle vil mene, at det netop viser eksklusiviteten i motorsportens kongeklasse. Jeg synes ikke det giver "value for money" med 20 deltagende racere, og man savner de dueller som midterfeltet og specielt de langsomste racere altid har været garant for. Der vil ligeledes være kørere i året sæson, som oftere nærmere sig pointene alene ved at andre udgår. Det har sin charme ved enkelte løb, men skal ikke blive en tendens.
Overhalinger - hvor var de? Bilerne er blevet klar mere æstetiske, dækkene betyder mindre (virker det som) og farten er skruet op. Det var dog meget få overhalinger - alt for få. Farten alene kan ikke redde den eksistenskrise Formel 1 har været i igennem de seneste sæsoner hvad angår lyd, udseende og hastighed. Jeg støtter mig til, at det var sæsonpremieren og de forskellige teams stadig leder efter deres plads i de nye regulativer.
McLaren. Ord er egentlig overflødige, men farcen fortsætter. De har en virkelig spændende kører line-up i år med Fernando Alonso og Stoffel Vandoorne. Deres organisatoriske setup med Zak Brown i en hovedrolle er ambitiøst og de VIL tilbage blandt de forreste. I stedet for at føre "kold krig" med motorleverandør Honda om hvor skylden skal placeres, så ville det klæde McLaren med nogle mere ydmyge udmeldinger omkring hvor de potentielt ville være i feltet, hvis ikke lige dét og dét og dét er i vejen. Sporten har brug for 3-4 konstruktører der kæmper om titlen, og mens Red Bull venter et par måneder endnu på en motoropgradering fra Renault, så SKAL McLaren bruger nødplan A, B, C og D, hvis de vil have noget som helst ud af sæson 2017.