Sikke en Formel 1-sæson vi har gang i. Kontrasten kunne ikke være større mellem 2023 og 2024. Sidste år vandt Max Verstappen 19 ud af 22 løb. I år kan vi her i sommerpausen konstatere, at der efter sæsonens første 14 løb har været hele 7 forskellige løbsvindere. Håbet lever for en reel kamp mellem flere kørere om Grand Prix-sejrene og måske ligefrem en reel duel om verdensmesterskabet.
Alle de 7 Grand Prix-vindere har hver især gjort sig fortjent til deres sejre, men især de 2 McLaren-kørere må nævnes som sæsonens umami, når retten '1. halvdel af Formel 1 2024' skal smages til. Lando Norris og Oscar Piastri har bidraget med det krydderi, der har manglet i de seneste par sæsoner. Årets foreløbige sejre til Ferrari-kørerne og Mercedes-kørerne (Lewis Hamilton endda med 2 sejre) var baseret på individuelle toppræstationer over en enkelt weekend, mens sejrene til de respektive McLaren-kørere var resultatet af et kraftfuldt og positivt momentum for McLaren startende primo maj og i skrivende stund stadig på en opadgående formkurve. McLaren er det hold, der nu har placeret sig lige i haserne på Red Bull, og selvom Ferrari og Mercedes gør det godt i år, er det som om, at McLaren reelt matcher Red Bull på langt de fleste baner. Ferrari og Mercedes har været førsteudfordrer til Red Bull gennem en årrække, mens McLaren de senere år har meldt sig ind i kampen med jævne mellemrum.
At McLaren nu kronisk lægger pres på Red Bull er det der giver håb om en titelkamp både i det individuelle VM og på konstruktørsiden. Håbet er ikke lysegrønt men papaya-orange. Når Ferrari og Mercedes ofte er inden for rækkevidde af de forreste, vil deres ihærdighed blive belønnet med yderligere sejre. Carlos Sainz Jr.´ s sejr i Australien og George Russells sejr i Østrig var unægteligt på bekostning af udfald hos Red Bull og/eller McLaren, men det kræver netop fart og kontinuitet, at kunne samle op, når muligheden for en sejr opstår. Det overordnede indtryk af Formel 1 her i sommerpausen er milevidt fra samme tid sidste år. Det håb der ellers var slukket med Verstappens utopiske dominans, er blevet tændt igen takket være konkurrenternes konstante søgen efter forbedringer. Ferrari, Mercedes og McLaren har i første halvår af 2024 pustet nyt liv i Formel 1´ s konkurrencemæssige dødvande.