Følgende indlæg er et af de historiske tilbageblik på movingunderbraking.com kaldet Flashback Friday. Flashback Friday præsenteres i samarbejde med toco.dk og belyser et element i Formel 1-sportens fortid, som kan relateres til sportens nutid.
Sidste år vandt Max Verstappen sit debutløb for Red Bull på Circuit de Barcelona-Catalunya. Det var ganske vist ikke Verstappens debutløb i Formel 1, men blot hans debut for Red Bull-holdet. Danske Kevin Magnussen var tæt på at vinde sit debutløb i Formel 1 tilbage i 2014. Det synes umuligt at vinde i sin debut, men det er sket i Formel 1-historien.
Det er sket hele tre gange. Der knytter sig en særlig historie til to af gangene. Første gang var ved det allerførste Formel 1 Grand Prix på Silverstone i 1950. Her vandt Nino Farina i en Alfa Romeo. Én skulle vinde det først afholdte Formel 1 Grand Prix, men ikke desto mindre, så var det en ”debutsejr” for Farina. Den næste debutvinder var Johnnie Parsons, der vandt Indianapolis 500 løbet i 1950. Indianapolis 500 talte med til Formel 1 verdensmesterskabet det år, og det var samtidig Parsons første Formel 1 Grand Prix, ud af de ni løb han deltog i (alle på Indianapolis).
Den sidste af debutsejrene er en mere ”ren” en af slagsen. Ved det franske Formel 1 Grand Prix 1961 vandt italienske Giancarlo Baghetti. Baghetti blev født 25. december 1934, og begyndte at køre race i standardvogne i 1955, før han flyttede til Formel Junior (klassen under Formel 1) i 1958.
I Italien eksisterede der i starten af 1960erne en sammenslutning af uafhængige motorsports-holdejere under navnet ”Federazione Italiana Scuderie Automobilistiche (FISA)”. FISA havde i 1961 fået lov af Ferrari til at låne en Ferrari 156 Dino Formel 2-racer, og Giancarlo Baghetti blev udvalgt til at køre denne ved et par Formel 1-løb. Løb der dog ikke talte med i det officielle Formel 1-verdensmesterskab. I 1950’erne og 1960’erne kørtes en række uofficielle Formel 1-løb (ikke pointgivende til verdensmesterskabet). I nogle sæsoner bestod verdensmesterskabet kun af seks tællende løb. Af uofficielle Formel 1-løb blev der blandt andet afholdt flere løb i Danmark.
FISA indsatte den lånte Ferrari ved Syracuse Grand Prix den 25. april 1961 med Baghetti som kører. Syracuse Grand Prix var et uofficielt Formel 1-løb på Sicilien, der ikke talte til verdensmesterskabet. Blandt de 27 startende var navne som Stirling Moss, Jim Clark, Jack Brabham, Bruce McLaren, Graham Hill og John Surtees. Baghettis Ferrari havde 10 hestekræfter mindre end Ferraris fabriksracere fra samme år, men Baghetti vandt alligevel løbet med 5 sekunders forspring til Dan Gurney. Baghetti vandt hermed sit første Formel 1-løb, om end det ikke var et officielt tællende løb. Få uger senere den 14. maj 1961 kørte Baghetti sit andet Formel 1-løb (stadig uofficielt) i Napoli og vandt. Status: 2 Formel 1-løb og 2 sejre.
Frankrigs Grand Prix 2. juli 1961 talte til verdensmesterskabet i Formel 1 og var derved et officielt Formel 1-løb. Ferrari var suveræn i 1961-sæsonen, og Ferraris faste kørere Wolfgang von Trips, Richie Ginther og Phil Hill startede som nummer 1, 2 og 3. Baghetti kørte sig til en startplacering som nummer 12. I selve løbet udgik de tre Ferrari-kørere der startede forrest, og det lykkedes Baghetti at vinde. Nok engang foran førnævnte Dan Gurney. Indtil 90 meter før målstregen førte Gurney, men Baghetti havde held med, at presse sit Ferrari foran og vinde med 0,1 sekund (Indlæggets billede viser afgørelsen på løbet). Status: 3 Formel 1-løb og 3 sejre.
Det var Frankrigs Grand Prix 1961, der bragte Giancarlo Baghetti i historiebøgerne som køreren, der vandt sit debutløb (da Frankrigs Grand Prix var officielt og tællende til verdensmesterskabet). Den reelle sandhed er, at Baghetti vandt sine tre første Formel 1-løb.
Efter tre sejre i træk kunne Baghetti ikke holde momentum. Baghettis flotte sejre gav en kontrakt med Ferrari for 1962-sæsonen. Baghettis bedste resultatet i 1962 var en 4. og 5. plads i en sæson, hvor Ferrari-raceren ikke længere var suveræn. Enzo Ferrari værdsatte Baghetti og tilbød ham en kontrakt for 1963-sæsonen, men Baghetti gik sammen med bl.a. 1961-verdensmesteren Phil Hill i clinch med Enzo Ferrari. Det endte i en skilsmisse, og Baghetti fortsatte sin Formel 1-karriere frem til 1967 hos ATS, BRM, Brabham og Lotus, men opnåede ingen store resultater. Efter Formel 1-karrieren kørte Baghetti Formel 2, Formel 3 og standardvogne, men indstillede motorsportskarrieren i 1968. Han blev senere journalist og fotograf med speciale i motorsport og mode. Manden der sejrede i sit Formel 1-debutløb døde af kræft i 1995.