'}}
Antonio Giovinazzi – en ny matchbold?

Så blev det afgjort. Pascal Wehrlein kommer ikke til at køre Sauber-raceren i Kina. Antonio Giovinazzi har fået en ny chance til at vise det italienske flag frem ved Grand Prix "Riget i midten". Hvor meget skal man lægge i, at Ferrari-reservekøreren nok engang skal erstatte Mercedes-håbet?

Man kan vælge at anskue det som krigsførelse mellem motorleverandør (til Sauber) Ferrari og Mercedes på den anden side, som betaler en del af Wehrleins løn (her skal jeg lige slå fast, at jeg slet ikke er i tvivl om, at Wehrlein blev skadet ved hans uheld i Race of champions ). Det undrede mig meget før sæsonen, at Wehrlein overhovedet fik muligheden hos Sauber. Jeg havde egentlig troet, at Sauber var så trængte, at Felipe Nasr havde fået genvalg. Dels på grund af en acceptabel anden halvdel af sæsonen 2016,  dels grundet de mange brasilianske sponsorkroner, som han tog med sig. Situationen mellem Nasr og Saubers nuværende kører Marcus Ericsson var dog uholdbar i længden. Nasr følte sig underprioriteret i teamet, og man kan kun gisne om, hvor meget Ericssons bagmænd nu egentlig "ejer" i Sauber. Nok en del og derfor røg Nasr. Hvad var så mere åbenlyst til sæson 2017, end at tage Ferrari-protegéen Giovinazzi ind og få en samlet pakke med en modificeret 2016 Ferrari-motor og en kører? Det endte ikke sådan, og Wehrlein var pludselig Sauber-kører mod min og sikkert mange andres forventning.

Efter Manor-teamets konkurs var det dog svært at få øje på, hvor Wehrlein skulle placeres i 2017. Hans mulighed var Force India eller Sauber, men hos Force India var det andet Mercedes-håb Esteban Ocon foretrukket. Jeg mener, at Mercedes burde have gjort mere for at have sikret Wehrlein hos Williams i en form for bytte-bytte-købmand taktik ved handlen med Valtteri Bottas. Selv med nuværende Williams-kører Lance Strolls mange $$$ eller €€€ om man vil, så ville en (på papiret) stærkere kører og en bedre aftale på motorleverancen være at foretrække til hver en tid.

Spørgsmålet er nu: Gør Wehrleins uheldige skade, at Giovinazzi får en gylden matchbold til, at overbevise Sauber og Ferrari om, at han skal have Sauber-sædet i hele 2017? Det sidste kapitel er ikke skrevet i den saga. Mit bud er, at Giovinazzi bliver i raceren resten af sæsonen.