Når Formel 1-sæsonen skydes i gang i Østrig om præcis 2 uger, kan vi se tilbage på den længste Formel 1-pause i flere årtier. Findes der både vindere og tabere allerede nu i sæsonen 2020, selvom en vurdering kun kan basere sig på en lang ufrivillig pause? Svaret er ja. I dette indlæg er fokus på dem, der kommer svækket ud af pausen.
Sebastian Vettel og Ferrari tog en stor beslutning i corona-pausen. Det meget ambitiøse makkerskab finder sin afslutning når 2020 bliver til 2021 - desværre for begge parter slutter samarbejdet uforløst. At Vettel søger andre græsgange end Ferrari er som udgangspunkt ikke en tabersag. Problemet er, at når det kommende brudte forhold blev meldt ud så tidligt på året, vil Vettel være meget overladt til sig selv i hele sæsonen. Ferrari har en klar prioritet og ny nummer 1 i kongerækken: Charles Leclerc. Derfor virker det usandsynligt, at Vettel bliver verdensmester i år, men håbet hos tyskeren og "nummer 5 fraktionen" hos Ferrari er, at den 4-dobbelte verdensmester takker af hos La Scuderia med en konstruktiv sæson.
Williams´ performance-fundament har vaklet utallige gange - hvis ikke væltet flere gange - siden 2017. Corona-krisen har desværre nu også kastet det økonomiske fundament for Williams ud i et stormvejr. Den korte version: Williams er til salg. En meget trist udvikling selvom det engelske hold nedtoner et eventuelt salg og dets betydning for holdet. Når noget er til salg, er fremtiden sat på spidsen, og Williams har mere end noget andet Formel 1-hold et akut behov for stabilitet på alle parametre.
Daniel Ricciardo er den helt store taber i det komplicerede spil om sæderne i Formel 1, selvom hans kommende skifte til McLaren på papiret fremstår ret profileret. På samme minutslag som Vettels afgang fra Ferrari blev proklameret i maj, blev Carlos Sainz Jr. bekræftet som Vettels afløser. Få minutter senere kom nyheden, der druknede i Ferrari-udmeldingen. Ricciardo afløser Sainz Jr. hos McLaren fra den kommende sæson. Hvordan kan det være en tabersag? Fordi Ferrari-linket var Ricciardos bedste chance for et sæde hos et (relativt) stabilt topteam. Red Bull-broerne er brændt, Mercedes har aldrig været en reel mulighed, og Ferrari-snakken har været tiltagende siden 2016. Ricciardo kan være tilfreds med fremtiden hos McLaren, men må være skuffet over den missede Ferrari-mulighed. Momentet var nu, og det er meget tvivlsomt, om chancen opstår igen i Ricciardos karriere.