Ruslands Grand Prix 2019

Det russiske Grand Prix har efter 2019 fortsat ikke haft en anden konstruktørvinder end Mercedes. Ferrari smed en sejr væk, og i stedet blev det en 1-2 sejr til sølvpilene. Hvad kan vi ellers tage med fra Rusland?

Top:

Mercedes var i top, selvom sejren blev kastet direkte i hænderne på dem, og Mercedes-racerne langt fra var de hurtigste i Sochi. Hvad der er "i top" ved Mercedes er, at de altid befinder sig inden for periferien af sejren, selv når de underpræsterer i forhold til de øvrige topteams Red Bull og Ferrari. Ved seneste Grand Prix i Singapore og i størstedelen af weekenden i Rusland var Mercedes langt fra sejren, men greb ud efter en spinkel mulighed. Den mulighed blev ikke omsat til et podie i Singapore, men samme mulighed i Rusland blev forløst med 2 Mercedes-kørere på podiet.

Alexander Albon var i mine øjne "driver of the day". Thai-englænderen startede fra pitten, men befandt sig helt oppe på en 5. plads da det ternede flag faldt. Albon blev hurtigt hjulpet til top 10 ved andre køreres sammenstød og fejl, men specielt turen fra 10. pladsen til 5. pladsen var ganske underholdende at følge. Kan Albon levere en lignende indsats ved et par af de resterende løbsweekender, er han meget tæt på en forlængelse hos Red Bull for 2020.

Carlos Sainz Jr. fortsætter sin spektakulære række af pointgivende resultater på den mest uspektakulære måde. Løbsstarten var imponerende for McLaren-raceren med nummer 55 da Sainz Jr. kortvarigt pressede begge Mercedes-racere for løbets 3. plads. Selvom spanieren trak sig i situationen, var det et køligt løbsstrategisk overblik der sikrede ham 6. pladsen. Dermed gav Ruslands Grand Prix flere vigtige point til Sainz Jr. set i forhold til at kunne indhente Pierre Gasly i verdensmesterskabet og derved muligheden for top 6.

Flop:

Ferrari har været den helt store positive oplevelse i Formel 1 den seneste måned. Desværre var weekenden i Rusland en brat opvågning og et fejldisponeret Grand Prix fra italienernes side. Sebastian Vettel kom hurtigt i føring, men det virkede tvivlsomt hvad de interne aftaler reelt var, og Ferraris ingeniører henstillede længe til, at Vettel skulle bytte plads med holdkammerat Charles Leclerc. Midt i det strategiske virvar døede Vettels motor, og den efterfølgende Safety Car-periode var begyndelsen til en Mercedes-foræring.

Daniel Ricciardo havde en dårlig weekend ved Sortehavet. Australieren kvalificerede sig respektabelt akkurat inden for top 10, men ved løbets start var Ricciardo havnet i den uheldsprægede del af midterfeltet, hvilket kostede en punktering, og herefter blev det en umulig weekend for "Mr. late braker". Esteban Ocon må i disse uger få indtrykket af, at med Ricciardo som holdkammerat i 2020 vil der være mulighed for at performe på linje med (eller bedre end) holdkammeraten ved visse løbsweekender, da Ricciardo også har udsving over en lang sæson.

Efterhånden har man vænnet sig til, at Williams er isoleret i bunden. Et lyspunkt i sæsonen har været, at Williams-raceren sjældent udgår. Den stime er blevet brudt efter sommerferien, og det er kritisk for Williams, da point kunne have været inden for rækkevidde på Sochi Autodrom, hvor der ofte udgår over en håndfuld racere. Desværre var begge Williams-racere selv på listen over rækken af "DNF", og det engelske team ville nok ønske, at næste løbsweekend var sæsonens sidste.