Brasiliens Grand Prix 2018

Årets næstsidste Grand Prix blev ét af sæsonens bedste. At der var tre forskellige teams på podiet fortæller historien om, at der på et tidspunkt reelt var seks forskellige kørere, der kørte for sejren. Hvad kan vi tage med fra Autódromo José Carlos Pace?

Top:

Der er delte meninger om det arbejde, Valtteri Bottas udfører. I Brasilien udførte Bottas sin rolle til perfektion, og det er ikke svært at se hvorfor, Mercedes også har kontrakt med finnen i 2019. At Bottas er god til at forsvare sig, er ikke længere nogen overraskelse. Det er dog de færreste, der anerkender det håndværk, der ligger bag præstationen. Bottas formår at køre raceren på grænsen de rigtige steder, og samtidig give frustrationer til de bagvedkørende, da han er begyndt at lave færre fejl under pres.

Kimi Raikkönens 2018-sæson er nu officielt på niveau med hans succesfulde sæsoner i 2005 og 2007, når man ser på antal podieplaceringer. Eksperter har sat spørgsmålstegn ved finnens evner i de senere sæsoner, men 2018-racerens fokus på forenden af bilen passer Raikkönens kørerstil, hvorfor han kan levere på et højt niveau weekend efter weekend. I Brasilien var Raikkönen bedste Ferrari-kører, og selv Vettel måtte flytte sig, da "the iceman" kastede sin røde racer rundt på Interlagos-banen.

Charles Leclerc er fremtidens mand, og det beviste monegaskeren på flotteste vis med en imponerende 7. plads. Ferrari glæder sig helt sikkert til, at deres lærling kommer bag rattet hos Scuderia til næste år. Leclerc kvalificerede sig flot som nummer 8 - bag ved en imponerende Marcus Ericsson - og kørte et fejlfrit løb. Leclerc har en stor modenhed i starterne, hvilket holder ham ude af ballade. Kan Leclerc holde det nuværende niveau hos Ferrari, får han sin første sejr til næste år.

Flop:

Max Verstappen kørte et flot løb, og var på spektakulær vis ved at vinde løbet i Sao Paulo. Sammenstødet med Esteban Ocon var primært Ocons skyld, men Verstappen skal samtidig have et bedre blik for helheden, når nu Ocon var på siden af hollænderen ved indgangen til Senna Esses. Verstappen ender på flop-listen på grund af hans lyst til at skubbe og true Ocon efter løbet. Det er under lavmålet - også selvom man er det største talent i sporten. Hollænderen har helt fortjent fået to dages samfundstjeneste af FIA for hændelsen.

Verstappens boksebold - Esteban Ocon - var også et flop. Hele weekenden havde Ocon ikke flow i raceren, og selve løbet var én lang frustration for franskmanden. Måske derfor fik Ocon lyst til at "unlappe" sig selv, da han forsøgte at indhente den omgang, han netop var blevet sat tilbage af Max Verstappen. Ocon gjorde det rigtige på langsiden, og forsøget ned mod første sving var helt fair. Da det ikke kunne fuldendes, burde Ocon have tænkt en ekstra gang, i stedet for at holde foden på gassen hele vejen gennem Senna Esses.

Renault var et flop. Selvom de stadig har den helt store matchbold i forhold til at sikre sig konstruktørverdensmesterskabets 4. plads (realistisk set er det allerede afgjort), er en pointløs weekend i Brasilien et kæmpe flop. Ingen af de gule racere kunne klemme sig i Q3 i kvalifikationen, og løbet var også præget af manglende fart. Den helt store fadæse var dog, da Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr. pressede hinanden så hårdt i en ligegyldig situation, at racerne stødte sammen.