Aserbajdsjans Grand Prix 2018

Aserbajdsjans Grand Prix blev endnu mere dramatisk i år end 2017-udgaven - desværre af alle de forkerte årsager. Uheld, carbon-dele på banen og lange perioder med Safety Car fanger manges interesse, men det er ikke i sportens interesse, at tilfældigheder skal afgøre et Grand Prix tællende til verdensmesterskabet. Hvad kan vi tage med fra weekenden i Baku?

Top:

Min personlige "driver of the day" blev denne gang også den officielt valgte - Charles Leclerc. For første gang i sin korte Formel 1-karriere stemplede monegaskeren ind blandt de bedste i midterfeltet. Leclercs flotte slutplacering som nummer 6 skal ikke kun tilskrives de tilfældige omstændinger. Sauber-køreren kørte en fejlfri indledende del af løbet. Leclerc holdt hovedet koldt, og kan han følge op på weekendens præstation, ser Ferrari muligheden for, at forfremme Leclerc fra akademikører til et af sæderne i de røde racere inden for de næste par år.

Valtteri Bottas var uden sammenligning den bedste kører fra de to topteams ved søndagens Grand Prix. Det arbejde Bottas udførte i løbet sidste tredjedel, hvor han på meget gamle supersoft-dæk formåede at matche Sebastian Vettels tider, var en stor præstation. Kløgtigt sats af Mercedes sikrede Bottas føringen helt mod slut, men lykken tilsmilede ikke finnen denne eftermiddag. En potentiel sejr blev kastet væk af en skarp carbon-genstand på kørebanen.

Fernando Alonso kæmper mere end nogen anden. Ved søndagens Grand Prix kørte Alonso over tre kilometer på kun to hjul, men endte med en flot 7. plads. Alonsos mentale styrke og evner bag rattet har sikret McLaren point i hvert eneste af løbene i 2018-sæsonen indtil nu. Holdkammerat Stoffel Vandoorne er ingen steder i øjeblikket, så McLaren lukrerer udelukkende på Alonsos enmandshær.

Flop:

Banen i Baku er et flop og vil forhåbentlig glide ud af kalenderen om få år, som den hæslige bybane i Valencia også gjorde. Alle TV-seere er vilde med Baku, men som beskrevet indledningsvis: Er det for de korrekte årsager? Vil vi se voldsomme uheld mod betonmure og heraf en tredjedel af løbet afviklet under Safety Car? Monacos historie gør, at Monte Carlo vil bestå som Formel 1s bybane, men vi har ikke behov for flere.

Romain Grosjean har længe virket presset, men i Baku kulminerede det for alvor, da franskmanden havde sin måske dårligste weekend i Formel 1 nogensinde. En helt igennem elendig kvalifikation uden en sat tid blev fulgt op af et Grand Prix, der pludselig blev spillet i hænderne på Grosjean. Hvad skete der, da Grosjean kørte uprovokeret ind i muren? Det lignede en meget stor kørefejl af en presset mand.

I min opsamling til Kinas Grand Prix - Hvad lærte vi af Kinas Grand Prix? - undgik Max Verstappen med nød og næppe en placering på "flop"-listen. Denne gang får han en sikker placering som flop. Verstappen formåede at udøve det, der har givet navn til denne blog: "moving under braking". Det gik ud over holdkammerat Daniel Ricciardo, og hvad blev resultatet? To udgåede Red Bull-racere. Verstappen havde bevæget sig på grænsen gennem hele søndagens Grand Prix og med 10 omgange igen, gik det galt. Skylden var Verstappens, og Red Bull skal nu sikre ro på de interne linjer inden Spaniens Grand Prix.