Italiens Grand Prix 2019

Italiens Grand Prix 2018 var et af de mest medrivende løb i sidste sæson. Italiens Grand Prix anno 2019 var endnu mere nervepirrende og et sandt festfyrværkeri af underholdning alle 53 omgange. Hvad kan vi tage med fra Monza-banen?

Top

Charles Leclerc er naturligvis umulig at komme uden om. En indsats der var spektakulær, da Leclerc lavede en håndfuld fejl undervejs, men fik stadig kørt sig til sejren med en flot fighterindsats. Sejren ved Belgiens Grand Prix blev overskygget af de tragiske omstændigheder dagen før, hvorfor det var fortjent, at Leclerc kunne give slip på glæden ved karrierens 2. sejr. Konklusionen er klar: Den øjeblikkelige førstemand hos Ferrari er fra Monaco og hedder Charles.

Renault havde en flyvende weekend. Jeg tager Nico Hülkenbergs pudsige stunt ved kvalifikationen ud af ligningen og fokuserer på alle de øvrige elementer i Renaults weekend. Stærke i træningssessionerne, stærke i kvalifikationen og overraskende stærke i selve løbet. En noget nær perfekt weekend for Renault, hvor både Daniel Ricciardo og Nico Hülkenberg var på deres absolut højeste niveau. Kan Renault holde Monza-formen, rækker de ud efter Red Bull hen over efteråret.

Sergio Perez kiksede lørdagens kvalifikation med en ødelagt racer til følge, hvilket lagde en dæmper på forventningerne til mexicaneren ved søndagens Grand Prix. Selve løbet var dog én stor optur for Perez. Racing Point-raceren havde god fart over hele løbsdistancen, og selvom Perez aldrig kom i nærheden af top 5, var hans 7. plads mere end godkendt efter en svær sæson 2019 indtil nu. Weekenden i Italien er ikke nødvendigvis et vendepunkt for Perez, men den gav et håb om flere pointplaceringer på hurtige baner som Suzuka og Circuit of The Americas senere på efteråret.

Flop

Det var umuligt ikke at nævne Charles Leclerc under "top", men desværre lige så umuligt at undlade at nævne Leclercs holdkammerat Sebastian Vettel under "flop". Vettel kan ikke få forløst kombinationen af ham selv, Ferrari og hjemmebanen Monza. Tyskeren virkede mentalt slået ud af kvalificeringen bag begge Mercedes-racere, og snurreturen i selve løbet understreger Vettels vanskeligheder sat op mod de høje forventninger fra hjemmepublikummet. Såfremt Vettel vælger at køre sin kontrakt til ende, kan næste år være hans sidste chance for Ferrari-succes foran "gli Tifosi".

McLaren har haft en sæson med udelukkende fremgang, men den fremgang blev brudt på Monza. Jeg fik i min optakt nævnt McLaren som værd at holde øje med, men det var de desværre ikke. Carlos Sainz Jr. måtte udgå efter følgerne af et ufærdigt pitstop, og Lando Norris havde en svær dag på kontoret, selvom det endte med et enkelt VM-point på 10. pladsen. Næste bane i Singapore vil passe McLaren-raceren bedre, hvorfor det engelske team skal ryste den italienske weekend af sig og se fremad.

Kimi Räikkönen havde det bedste moment i Italien, da han deltog i festlighederne for Ferraris 90-års jubilæum i Milanos centrum i onsdags. Herefter gik intet finnens vej. Räikkönen fik placeret raceren i væggen både i første træning og i den afgørende kvalifikationsrunde. En start fra pitten blev resultatet, men ved starten havde Alfa Romeo Racing allerede brudt reglementet ved et forkert valg af dæk, hvorfor Räikkönen fik tildelt en massiv straf, og derfra blev det umulige endnu mere umuligt for veteranen fra Finland.