Singapores Grand Prix 2017

Et højdramatisk Grand Prix blev afviklet i skiftende vejrforhold under Singapores velkendte nattehimmel. Hvad lærte vi af årets første asiatiske Grand Prix?

Top:

Lewis Hamilton blev valgt til "driver of the day", men Jolyon Palmer havde i høj grad også fortjent den anerkendelse. Selvom Palmer (som resten af feltet) lukrerede på den kaotiske start, så var det alligevel den mest sikre indsats, man har set fra Palmers side siden GP2-dagene. En flot 6. plads kan alligevel ende i en stor skuffelse. Selv med dagens resultat er der vedvarende rygter om, at Carlos Sainz Jr. sidder i Palmers sæde allerede om 14 dage. En situation der vil sende Palmer på Formel 1-pension, som det ser ud nu.

Netop Carlos Sainz Jr. var også i top ved Singapores Grand Prix. En flot kvalifikation blev fulgt op med et fejlfrit løb. Aggressivitet og overblik i positionskampene gjorde spanierens Grand Prix seværdigt. Selv med et dårligt dækvalg blev Sainz Jr. den helt store vinder, og fik sin bedste Formel 1-placering indtil nu i karrieren med en 4. plads. I dag fik Renault bekræftet, hvorfor de ser en fremtidig verdensmester i Sainz Jr.

Stoffel Vandoorne var også i top. Én ting er, at Honda-motoren holdt til mål - positivt. Noget andet er, at Vandoorne var sulten efter mere i selve løbet, og i duellerne med kørerne foran- og bag sig, viste den formstærke belgier gode takter. McLaren har et stort talent i Vandoorne, og efter en skidt første halvdel af sæsonen, så virker det til, at Vandoorne er faldet til rette i Formel 1.

Flop:

Sauber var et flop. På en bane hvor de langsommere teams kan nærme sig midterfeltet, var Sauber fuldstændig "off". Pascal Wehrlein sluttede hele to omgange efter vinderen, hvilket kan tilskrives dårlige dækvalg og manglende mod ift. at gå på tørvejrsdæk. Marcus Ericssons løb blev spoleret af en uprovokeret kørerfejl, som ikke gavner svenskerens forsøg på at blive i Formel 1 efter indeværende sæson. Når man er Sauber, skal man turde noget. Gå på tørvejrsdæk før alle andre, tage pitstops på satsede tidspunkter - et eller andet der kan virke som et forbedringsforsøg. Status quo er en katastrofe for Sauber pt.

Daniil Kvyat var også et flop. Sat til vægs af sin holdkammerat i kvalifikationen, og efter at have skygget Kevin Magnussen nogle omgange, laver Kvyat en ganske veltimet overhaling. Det steg åbenbart russeren til hovedet, for minuttet efter holder Kvyat i væggen med en ødelagt racer. En afkørsel der lignede den "parkering" Nelson Piquet Jr. lavede i 2008. I en weekend hvor chancerne for gode point pludselig var til stede, blev det en spildt mulighed for Kvyat.

Nico Hülkenberg havde bestemt ikke et heldigt Grand Prix, hvor Hülkenbergs første podieplacering kunne have været inden for rækkevidde. Hülkenberg havde farten i raceren og kørte en godkendt kvalifikation. Når han pludselig befandt sig på en 3. plads, der potentielt kunne holde til mål, skal en rutineret kører som Hülkenberg selv kalde sit pitstop bedre - her tabte han to pladser uden grund - og den tyske Renault-kører fandt aldrig melodien efter han røg ned på løbets 5. plads. At uheld med hydraulikken gjorde en ende på Hülkenbergs løb, kan han ikke klandres for.