Selvom de fleste endnu har til gode at se Lewis Hamilton i rød kørerdragt for første gang, er han nu Ferrari-kører. 1. januar var den officielle tiltrædelsesdato og 7. januar tog den 7-dobbelte verdensmester 40 gange rundt om solen. Har Ferrari engageret en kører der er fyrre, fed og færdig?
I 2024-sæsonen beviste Lewis Hamilton, at han var tæt på fyrre, fit og ikke færdig. I verdensmesterskabet var en samlet 7. plads ganske vist den dårligste mesterskabsplacering i Hamiltons Formel 1-tid, men med 2 sejre i en sæson præget af usædvanlig stor jævnbyrdighed blandt 7 kørere, var det et bedre facit end de foregående sejrsløse sæsoner 2022 og 2023. Efter 11 år hos Mercedes kan man ikke bebrejde Hamilton for at ville prøve noget nyt. Selvom tiden hos Mercedes er det mest succesfulde makkerskab i Formel 1-historien, var der gået dødvande i samarbejdet. Samtidig havde George Russell fundet et langt mere stabilt topniveau, hvorfor Mercedes havde en legitim grund til at se Russells vej for fremtiden, hvor Hamilton ellers havde været i ubestridt fokus i en årrække.
Ferrari er til trods for svingende resultater og en til tider kaotisk organisering et hold alle kørere gerne vil repræsentere i løbet af deres karriere. At Hamilton først havner hos Ferrari nu, er en kombination af Frédéric Vasseur som teamchef og Ferraris tørke i mesterskabssammenhæng. Vasseur var teamchef for Hamilton i årene før Formel 1-karrieren. Et makkerskab Vasseur meget gerne ville prøve af i Formel 1, hvor begge parter har været i mere end et årti, men hvor det ikke tidligere er lykkedes, at være i samme team. Hertil har Ferrari ikke noget at miste ved at tage Hamilton anno 2025 ind. Forventningerne til Hamilton er mere begrænsede nu hvor han ikke er den altoverskyggende regerende verdensmester, og da Ferrari ikke har vundet kørermesterskabet og konstruktørverdensmesterskabet i henholdsvis 18. og 17. år, hvad er der så reelt at miste ved at prøve en på papiret stærk konstellation af? Kombinationen af en ikonisk kører og et ikonisk team kan altid blive en vindersag PR-mæssigt, hvis resultaterne på banen ikke skulle flaske sig.
Entrerer Ferrari 2025 med samme styrke som i 2024, tror jeg på 2-4 Hamilton-sejre i årets sæson. Hertil vil jeg ikke udelukke det historiske 8. verdensmesterskab i 2026 eller 2027, hvis Ferrari rammer rigtigt med de nye regulativer startende fra næste år. Fra sæsonstarten i Australien og i de førstkommende måneder derefter vil vi kunne se, om der skal tilføjes flere F-plusord til fyrre, fit, Ferrari... fantastisk?