Østrigs Grand Prix 2019

Red Bull Ring var klædt i orange, og de hollandske tilskuere kunne også lade festen eksplodere efter sæsonens første sejr til en kører uden for Mercedes-teamet. Hvad kan vi tage med fra Østrig?

Top

Max Verstappen kørte en flot kvalifikation, men satte det hele over styr med én af karrierens dårligste starter. Troede man... Senere søndag kunne Verstappen lade sig hylde som vinder af det østrigske Grand Prix efter karrierens flotteste indsats. Selvom Verstappen til tider har vist høj klasse, var sejren på Red Bull Ring anno 2019 helt speciel. Den håbløse start var det ultimative bidrag til fortællingen om et sensationelt comeback, hvor de største favoritter - og største konkurrenter - blev nedkæmpet én efter én, selvom sejren virkede uden for rækkevidde indtil få omgange før det ternede flag.

Hyldesten til Niki Lauda var i top. Lauda døde kort før Monacos Grand Prix, hvorefter hele Formel 1-verdenen stod sammen om at hylde den 3-dobbelte verdensmester. Lauda var et stort ikon i motorsporten, men var et decideret nationalikon i Østrig på linje med de gamle verdenskendte komponister fra 1800-tallet. Derfor måtte der selvfølgelig være en markering i vente, når det blev tid til Spielberg. Første sving på banen er nu navngivet efter Niki Lauda, og de 60.000 røde kasketter var en flot sidste gestus fra hjemmepublikummet til "Der Niki".

Carlos Sainz Jr. havde fortjent "driver of the day" og hans utrolige regenerering fra 19.- til 8. pladsen skete via flotte overhalinger, en god strategi og en særdeles velkørende McLaren-racer. Sainz Jr. havde et nærmest umuligt udgangspunkt, da han grundet straffe skulle starte i bagerste række. Spanieren kæmpede sin egen kamp gennem feltet, selvom tv-billederne aldrig viste noget fra den overbevisende indsats.

Flop

Mercedes var et flop. Når man leverer på et umenneskeligt højt niveau i alle andre løb i sæsonen, vurderes man ud fra det. Derfor er en 3. plads og en 5. plads langt fra godt nok ud fra et Mercedes-perspektiv, og Valtteri Bottas´ 3. plads var alvorligt i fare på de døende omgange. Lewis Hamilton var uden det sædvanlige overskud, hvorfor han meget usædvanligt helt missede podiet. Næste Grand Prix på Silverstone vil vise, om problemerne i Østrig var en "one-off".

Renault var langt fra point i Østrig, hvilket var weekendens helt store negative overraskelse efter de gule havde kørt et overbevisende canadisk Grand Prix og et acceptabelt Grand Prix på hjemmebane i Frankrig. Renault havde fået overtaget i midterfeltet for et par uger siden, men er der ikke point til begge racere i Storbritannien, er momentum forsvundet, og kampen om konstruktørverdensmesterskabets 4. plads genåbnet.

Haas er ét af de allerbedste midterhold set over alle lørdage i sæsonen. Desværre for Haas gives der kun point om søndagen, hvorfor kvalifikationerne ikke kan bruges til ret meget, når racerne reelt ikke kan forsvare en position i løbstrim. Romain Grosjean var anonym gennem hele weekenden i Østrig, og Kevin Magnussens flotte kvalifikation var hurtigt glemt, da de røde lamper slukkedes, og danskeren holdt forkert placeret (hvilket udløste en straf). Haas ligner et hold, der glæder sig til sommerpausen i august.